Debattartikel om LCHF i Borås Tidning

Hej!
Min vän Moa tipsade mig om att det idag är med en debattartikel i Borås Tidning angående LCHF. Ni hittar artikeln HÄR. Jag börjar bli ganska trött på att "försvara" LCHF, för jag tycker ofta att det skrivs så dumma och ogenomtänkta kommentarer om dieten. Samtidigt vill man ju nästan mer än någonsin försvara och ge svar på tal så att folk får båda sidor av debatten.

I artikeln står det: "Socker och stärkelseintaget måste radikalt minskas, men det bör inte ske genom ökat konsumtion av ko- och grisfett." Om jag har förstått det hela rätt så ska kolhydrater inte alls ersättas med ko- och grisfett, eller? Man ska ju äta mer feta såser osv. Jag kanske inte är super-duper-påläst men inte är det väl ko- och grisfett i creme fraiche? LCHFdieten förspråkar ju inte alls att öka intaget av kött. Visst, jag äter ju bacon till frukost ibland, och det gjorde jag ju inte innan min tid med LCHF. Men mina måltider består inte av mer kött utan jag har istället tillsatt mer sallad och en stor klick fet sås exempelvis.

Det skrivs också att fetma och och diabetes exempelvis kommer öka radikalt i framtiden, precis som om det skulle bero på LCHF. Visst, vi blir fler och fler som hänger på denna livsstil, men fortfarande får vi väl ändå säga att det mest normala och vanliga är att folk äter "vanlig" kost, som innebär stort intag av kolhydrater. Då är det väl dagens livsstil som kommer att orsaka dessa ökningar?

Debattören menar att livsmedelsverket varnar för LCHF. Det jag kunde hitta var det HÄR. Där skrivs det så här, och det hänvisar även debattören till i sin artikel:

"Att äta LCHF-diet under en kortare tid innebär troligen ingen risk. Men att äta strikt LCHF under en längre tid kan vara skadligt på sikt. Det finns ännu ingen forskning om hur man mår efter tio-tjugo år med strikt LCHF. En annan risk med LCHF-debatten är att folk i allmänhet börjar tro att mättat fett är nyttigt, och börjar äta mer bacon, grädde och smör men i övrigt fortsätter att äta som vanligt med mycket sockerrika livsmedel. Detta kan få allvarliga konsekvenser i framtiden både genom ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar och genom att andelen överviktiga i befolkningen blir större."

Jag har en sak att säga; ingen som går på LCHF ordentligt äter mer grädde osv och fortsätter äta sockerrika livsmeddel. Som min kollega Malin sa; då är man ju bara allmänt onyttig. Då är man ingen LCHF:are. 

Stig Bengmark och Jonas Paulsson som skrivit debattartikeln avslutar med att uppmana socialdepartementet och socialstyrelsen att vidta åtgärder. De föreslår skatt på hälsofarlig mat, befrielse av moms på gröna livsmedel och köttfria dagar.

Stig och Jonas, jag håller helt och hållet med er! Jag tycker absolut det ska införas skatt på godis, mc donalds, läsk och annat som är farligt för oss. Jag inför gärna köttfria dagar, det finnas massa annat som vi LCHF:are kan gotta oss med isället!

// Sofia

 


Kommentarer
Postat av: Frida

Det är väldigt intressant att följa vad alla tycker, många har starka åsikter. Bra skrivet av dig!

2012-04-19 @ 10:35:30
Postat av: Paula

Bra skrivet!

2012-04-25 @ 08:44:55
URL: http://livehealthier.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0