Fetaostfylld kycklingfilé med ugnsbakade grönsaker

Förutom Jonnas fantastiska köttfärs- och vitkålsröra så har jag ett annat favorit-LCHF-recept som jag lagade i tisdags faktiskt. Det är så magiskt gott!

Det här behöver du (mängd kan man avgöra själv efter smak och tycke):
Kycklingfilé
Fetaost
Oregano
Smör att steka i
Grädde
Olivolja
Valfria grönsaker men jag hade gul- och rödlök och champinjoner´
(Eventuellt bacon)


Gör så här
Smörj en ugnsform, skär grönsakerna i bitar, lägg dem i formen och ringla olivolja över. Rosta i ugnen på ca 225 grader tills de känns klara. Under tiden som grönsakerna är i ugnen gör du följande: smula sönder fetaosten och blanda med oregano (spara lite till såsen). Gör ett snitt i kycklingfiléerna och stoppa in fetaosten. Om man vill kan man rulla in filéerna i bacon, dels är det gott och dels hålls de ihop bättre. Jag gjorde dock inte detta sist när jag lagade det här. Salta och peppra sedan kycklingen och fräs i smör. Jag har gjort på lite olika sätt; ibland har jag stekt dem helt fördiga på plattan men ibland har jag stekt dem ett par minuter och sedan lagt dem i en ugnsform och kört in i ugnen. Funkar bra båda två! När man tagit ur kycklingen ur stekpannan häller man i resterande fetaostblandning och grädden. Låt detta koka upp och sjuda en stund. Färdigt att avnjutas och inte många gram kolhydrater alls, hur bra som helst :)








// Sofia


Kommentarer
Postat av: Anna

Jag kan grymt Rekommendera denna kyckling, den är super god. :)

2012-04-15 @ 17:24:46
Postat av: Mammi

SÅ gott det ser ut! Man får en massa goda recept o mat tips från er blogg! Ni är så proffsiga!

2012-04-17 @ 11:21:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0