Löpning/Intervallträning

Hej!
Det blev ingen träning med PT-Julia igår, vi hade lite svårt att få ihop våra scheman, så det fick bli träning på egen hand. Innan jag började träna med PT-Julia så hade jag aldrig tidigare frivilligt ställt mig på ett löpband för att springa. Men nu är det nya tider och en ny Sofia; löpbandet är numera en självklar del av min konditionsträning. Tack vare Julia har jag hittat en träningsform som passar mig perfekt; intervallträning. Som jag skrivit om innan så går det ut på att springa ett visst antal minuter och sedan promenera i rask takt ett visst antal minuter. Jag började med att springa 2 min & promenera 3 min. Nu det senaste har jag sprungit 3 min och gått 2 min. Jag hörde Julia surra något om att det snart är dags att öka till att springa 4 min, och vet ni, det känns inte alls omöjligt, känns som att jag skulle klara det lätt.  Denna träning går ut på att jag så småning om ska palla att springa en mil. Utan att stanna.

En bra förutsättning för att det inte ska kännas som att tiden går segt när man ska köra denna typ av träning i kanske 50 minuter är att exempelvis ha sjukt bra musik laddat på spotify/i mobilen. Gör en lista med favoritlåtarna och gå in i dig själv, spring i takt till musiken, och tiden flyger iväg. I helgen när jag tränade på Jonnas gym Sportlife i Göteborg hade varje löpband en egen tv-skärm. Man kunde plugga in sina hörlurar och sedan välja vilken kanal man ville titta på. Jag hade turen att pricka in ett avsnitt av Grey's anatomy. 60 minuters intervallträning kändes verkligen inte så långt när man hade nått annat att fokusera på istället för att svetten rann och flåset ökade.

Jag kan redan känna efter bara några veckor med denna typ av träning att det faktiskt gett resultat. Min kondis är helt klart bättre nu! Det gör mig bara ännu mer motiverad att köra ännu hårdare och se ännu mer resultat. Egentligen gäller det bara att hitta vilken typ av träning som passar en bäst, och sen bara ge allt och köra järnet! Det finns inte många känslor som slår den när man har kört klart ett pass på gymmet; man är helt slut i hela kroppen men ett lyckorus sprider sig för man vet hur bra kroppen mår av träning!

jag på löpbandet i Göteborg i lördags


// Sofia


Kommentarer
Postat av: LOUiSE/ΓO∩!SE

Om jag någonsin köper ett löpband SKA det vara ett sånt!!! :D



Ha en underbar söndag!

2012-04-29 @ 10:15:06
URL: http://kfmnpah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0