Kantarellkyckling i ugn med grönsaksgratäng

Igår kväll tog jag på mig att laga mat till hela familjen. Jag flyttar trots allt snart ut igen så jag tänkte att det var det minsta jag kunde göra. Det blev alltså lowcarb till alla och riktigt gott vill jag lova! Jag missade tyvärr att ta någon bra bild (jag vet, jag borde ha lärt mig vid det här laget men tydligen inte). Ni får alltså hålla tillgodo ändå ;)

Grönsaksgratäng (kompromissade med JA-sägarna och hade i lite morötter)
Det här behöver du
1 blomkålshuvud
2 broccolibuketter
4 morötter
2 (ganska små) gula lökar
4-5 dl grädde
riven ost
smör, salt, vitpeppar

Gör såhär
Sätt ugnen på 200 grader. Dela grönsakerna i bitar (ju mindre detso snabbare går det i ugnen sen) och skiva löken. Mjuka upp löken litegrann med smör i en stekpanna och varva sedan broccoli, bomkål, morötter & stekt lök i smord ugnsfast form. Salta & peppra lite på varje "lager". Häll på grädde & täck alltihop med riven ost innan det ska in i ugnen i ca 40 minuter. Känn med en sticka eller en kniv så att allt är mjukt sen när du tror att det är klart. Förbered kycklingen under tiden den är i ugnen. Täck med folie när gratängen är klar så håller den sig varm.

Kantarellkyckling i ugn
Det här behöver du
1 kg kycklingfiléer
Kantareller eller annan svamp (så mycket du tycker att du vill ha)
Ca 4-5 dl grädde (eller så att kycklingen täcks med sås)
2 hönsbuljongtärningar
Salt & svartpeppar

Gör såhär
Skär kycklingen i mindre bitar, jag brukar dela en bröstfile i 3 eller 4 bitar beroende på storlek. Salta, peppra och bryn i smör så att kycklingen får lite färg. Diska INTE stekpannan utan klicka i ännu mer smör och tillsätt svampen och buljongen. Stek på en stund, peppra lite och häll sedan på grädden. Låt koka upp och smaka av. När du är nöjd med smaken häller du helt enkelt såsen över kycklingen (som du lagt i en ugnsfast form). Höj ugnen till 225 grader och låt kycklingen gräddas i ca 40 minuter, den måste bli helt genomstekt. Jag är alltid osäker på om det är klart och brukar skära i en bit för att se så att köttet är vitt. 

Servera gratängen och kycklingen tillsammans med en god sallad. När det gäller salladen; blanda tomat, gurka, paprika, lök & någon form av sallad med egen vinaigrette. Jag gör på 1 msk balsamvinäger, 2 msk olja, 1 msk vatten och 1-2 tsk italiensk salladskrydda. Enkelt & riktigt gott!

Som den ängel jag är hade jag också gjort efterrätt (JA-sägarvänlig) medans jag själv körde på lite jordgubbar med grädde till kaffet. Familjen prisade kakan men jordgubbar är sjukt gott det också! 

/ Jonna


Kommentarer
Postat av: Anonym

Ser ju tokigt gott ut! Måste testa detta.. Vill också rapportera 1,2 mils promenad från igår..

Svar: Duktigt! :) Vilken monster-promenerare du blivit!
NEJtillkolhydrater

2012-08-27 @ 12:48:24
Postat av: Angie

Oj, glömde jag skriva namn på min kommentar.. Det var jag iaf :)

2012-08-27 @ 22:43:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0