Kesoplättar LCHF

Hur härligt är det inte att bara sega på söndagar? Jag är inte så noga med periodisk fasta längre men gillar ändå inte att äta frulle tidigt. Idag lyxade jag till det med att göra kesoplättar för första gången - positivt överraskad, riktigt gott! (Receptet kommer från Åses blogg).

Det här behöver du (4 plättar)
1 ägg
125 gram keso
0,75 msk fiberhusk
Salt
Kokosfett att steka i

Gör såhär
Blanda ihop ägg, keso & fiberhusk & mixa med stavmixern. Tillsätt en nypa salt. Låt stå till sig lite och stek sedan i kokosfett på svag värme. Klicka alltså ut och låt plättarna ligga en stund tills du kan vända. Man kan behöva trycka lite på dem när man vänt några gånger (dom ska inte vara degiga inuti). I ursprungsreceptet skulle man ha kokosfett utan smak men jag hade vanlig kokosolja med smak, gick jättebra! Jag hade sedan kanel över när de var klara och serverade med rysk yoghurt & några hallon. Nästa gång skulle jag kunna tänka mig att strö lite riven kokos över också!

/ Jonna

Yummie in my tummie

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Åh dess kesoplättar har jag också gjort för några veckor sen, mums! Jag tycker dock att det blev godare att köra med crème fraîche istället för keso, blev lättare att steka då :)

Precis sprungit 4 km också så lägg till det till utmaningen! :)

Svar: Tack för tipset, ska testa med creme fraiche istället för det var allt lite lurigt att steka ;) Och tack för dina kilometer! :)
NEJtillkolhydrater

2012-08-26 @ 13:52:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0