LCHF Köttfärslimpa

Köttfärs är något man alltid borde ha hemma (både NEJ-sägare & JA-sägare). Det är ruskigt enkelt att få till något gott och det behöver inte ta lång tid att laga mat. Jag har länge velat testa att göra köttfärslimpa, men det har inte blivit av, nu var det dock dags! Det blev fantastiskt gott, ni måste göra den här! Jag utgick från det här receptet hos Erika men ändrade lite, så ni får hur jag gjorde:

Det här behöver du
750 gram köttfärs
1 pkt bacon
1 gul lök
1 pkt fetaost (150 gram)
0,5 dl vispgrädde
2 ägg
Salt & svartpeppar
Smör att steka löken i

Gör såhär
Sätt ugnen på 250 grader. Skär bacon & lök i småbitar. Stek i varsin panna, baconet som det är och löken i lite smör. Smula ner fetaosten över köttfärsen och tillsätt alla övriga ingredienser. Blanda ordentligt. Smaka gärna av om du vill (jag pallar inte riktigt att det är rått kött men det är inget farligt). Forma till en limpa i en ugnssäker form och sätt in i ugnen. Sänk direkt till 175 grader och grädda i 50 minuter. Jag gjorde min ganska platt, om man gör den "tjockare" kan man behöva justera tiden i ugnen. Servera med gräddsås (se nedan) & kokt blomkål/broccoli eller blomkålsmos om du hellre vill det. NJUT!
 

 
Gräddsås
Ta ut limpan när det är 5 minuter kvar i ugnen & häll/sleva över spadet som bildats i en stekpanna. Ta med det som är lite "fast" också. Ställ tillbaka köttfärsen i ugnen för de sista 5 minutrarna. Koka upp spadet & vispa ihop med så mycket grädde du vill ha, en köttbuljongtärning & lite svartpeppar (salt behövs troligtvis inte om du kryddat ordentligt innan). Smaka av & krydda ev mer. Såsen blir rätt så ljus så om man vill kan man ha i lite soya för färg, det hade dock inte jag. 

/ Jonna
 

Kommentarer
Postat av: Hanna H

Även om jag är riktigt mätt efter kvällens middag blev jag nästan hungrig av att läsa detta inlägg. Det lät verkligen gott!
Är ganska ny NEJ-sägare och hittade hit av en slump. Tycker ni är riktiga inspirationskällor.
Keep up the good work!

Svar: Ja, det blev verkligen huuuuur gott som helst! TESTA :) Och tack för dina fina ord, hoppas du trivs lika bra utan kolisar som vi gör :) / Jonna
NEJtillkolhydrater

2012-08-17 @ 20:49:20
Postat av: Erika - LLCHF till vardag och fest

Köttfärslimpa är så himla gott. Varje gång jag äter det så säger jag att jag ska göra det oftare... och så glömmer jag bort det ett tag. Ska skriva in det på kommande veckomenyer snart. :-)

Svar: Ellerhur?! Sjukt smarrigt :) Och mycket enklare än att stå och steka biffar. Tack för receptet! :)
NEJtillkolhydrater

2012-08-18 @ 22:59:56
URL: http://vardagfest.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0