Maränger utan socker

Jag hade äggvitor över från annat bak och kom därför fram till att jag skulle testa maränger med stevia strö. Jag utgick från det här receptet och adderade bara vaniljpulvret men måste säga att de blev ALLDELES för söta. Det är verkligen för mycket med 1 dl stevia strö. Nu har jag inte testat att baka om dem så jag vet inte riktigt hur mycket man ska ha men jag skulle rekommendera att man börjar med 1 msk och sedan smakar av smeten.

Det här behöver du
3 äggvitor
1/2 krm ättika
1 krm vaniljpulver
ICA Stevia strö (1 msk?)

Gör såhär
Sätt ugnen på 100 grader. Vispa alla ingredienser till ett hårt skum och spritsa ut på bakplåtsbeklädd plåt. Grädda i ugnen i ca 40 minuter och låt marängerna svalna innan du lossar dem från papperet. Servera kanske med LCHF-glass, hallon och lite riven mörk choklad? 

/ Jonna


Kommentarer
Postat av: Annika

Hej,
Vill först tacka för en bra blogg, har följt den sedan drygt en månad och lchf sedan slutet av juni. Försöker mig på att baka emellanåt, bl.a. provade jag receptet på bounty, de var fantastiskt goda, glömde honung men riktigt bra ändå. När jag läser att ni bakat maränger med stevia och dessutom 1dl, vilket i och för sig var för mycket blir jag fundersam. I vissa recept är det deciliter av stevia och i vissa är det halva kryddmått. Har läst att stevia är 300 gånger sötaste än vanligt socket så allt med deciliter låter MYCKET! Tycker dessutom att det ger en viss bismak, tyvärr, så jag undviker det så långt det går. Hoppas på att hitta fler recept (typ bounty) som jag vill baka fler gånger, inte bara en gång och sen slänga hälften. Tips någon?!

Svar: Hej Annika,Va kul att du gillar bloggen och att du trivs utan kolhydrater. Det är en djungel verkligen det här med olika sötningsmedel. "Stevia" utvinns ur en växt och är alltså ett naturligt sötningsmedel som, precis som du säger, är ca 300 gånger sötare än socker. Sådan här stevia använder man alltså bara pyttelite av om man bakar eller så. ICA Stevia strö däremot innehåller bara en viss del stevia och som utfyllnad sötningsmedlet erythirol (=sukrin). Erythirol påverkar inte heller blodsockret och passar oss NEJ-sägare utmärkt. Enligt paketet så ska ICA Stevia strö vara som vanligt strösocker och man ska alltså helt enkelt kunna byta ut socker mot stevia strö. Det funkade dock inte speciellt bra i det här fallet och marängerna fick just lite bismak. Hoppas jag gjorde det lite klarare för dig! :)
Om du vill har tips på andra saker att baka så kan du använda dig av kategorin "Sött utan socker" här på bloggen. Såhär på rak arm skulle jag vilja tipsa om kokostoppar med citron/lime i. Riktigt smarriga!
Lycka till! / Jonna
NEJtillkolhydrater

2012-08-27 @ 21:45:18
Postat av: Anonym

Stevia strö är 100% kolhydrater

Svar: Ja men det är sådana kolhydrater som inte påverkar blodsockret, därför anses det okej inom LCHF :)
NEJtillkolhydrater

2013-03-25 @ 13:47:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0