Green chai

Jag älskar chai-te! Helst det här, men nu har jag hittat en nyttigare variant. Det här är nämligen grönt. Skillnaden? Förklaring kommer här:

Svart te får sin kopparröda färg vid framställningen genom att tebladen tillåts oxidera fullt ut. Därmed får de en mörkt röd färg, men en liten mängd av de hälsosamma ämnena förstörs också. 
När tebladen inte tillåts oxidera tillverkas grönt te, vilket medför att teet får en mer vegetabilisk smak som kan föra tankarna till hö, gräs, alger och hav. Därför kan grönt te kräva lite mer tillvänjning än det mer lättillgängliga svarta teet
Alla typer av te är bra för hälsan eftersom att teplantans blad är fulla av antioxidanter som skyddar kroppens celler mot fria radikaler. De gröna teerna innehåller dock lite mer nyttiga ämnen, för ju mindre processat tebladet är, desto mer nyttigheter finns det i det färdiga teet.


Jag har lånat texten ovan härifrån (det fanns mycket mer info än så om man är intresserad av att bli te-expert). Anyhow så är det här är ett riktigt gott te! Extra smarrigt med en skvätt grädde i men funkar fint utan också..

/ Jonna


Kommentarer
Postat av: Sarah

Mitt favvote också!:)

2012-12-11 @ 01:27:56
URL: http://girlyciousdiet.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0