Lax med blomkålsmos

Igår lagade jag den fantastiskt goda laxen med creme fraiche- och fetaosttäcket. Till detta blev det blomkålsmos som fick stå inne i ugn en stund.
 
Du behöver
Laxfiléer
Fetaost
Creme Fraiche
Svartpeppar
Salt
Vitlökssalt
 
Blomkål
Smör
Grädde
Vitpeppar
 
Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader. Lägg dina laxfiléer (jag hade fyra stycken) i en smörad ugnssäker form och krydda lätt med salt och svartpeppar. Mosa ihop creme fraiche (jag hade 2,5 dl) och fetaost (jag hade ett paket) och krydda med lite vitlökssalt. Bred detta över och runt om laxen. Ställ in i ugn i ca 25 minuter. Koka samtidigt upp önskad mängd blomkål och häll sedan av vattnet. Lägg i en klick smör och en skvätt grädde och krydda med vitpeppar. Blanda sedan ihop detta till mos med hjälp av mixer. Lägg moset i en ugnssäker form och ställ in i ugnen tillsammans med laxen. Jag hade inne mitt mos i ca 15 minuter, för att få en "krispig" yta. Ät & njut!
 
/ Sofia
 
 

Kommentarer
Postat av: Malin

Åh va gott att ha blomkålsmos i ugnen, det måste jag prova! :)
Ha det fint!

Svar: Ja testa det, det är faktiskt riktigt gott :)
NEJtillkolhydrater

2012-12-11 @ 20:57:25
URL: http://malinribbing.devote.se
Postat av: Sofia

Urgott, gjorde detta ikväll :) Mer recept tack :)

Svar: Ja visst är det gott? Är nog min nya favorit... :) Ska försöka lägga upp fler recept!
NEJtillkolhydrater

2012-12-11 @ 23:20:10
Postat av: Jönna

Måste nog göra det här ikväll. Dör va gott det ser ut!

Svar: Gör det, du kommer inte bli besviken, I promise :)
NEJtillkolhydrater

2012-12-12 @ 07:19:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0