SVT-Debatt

Alltså jag orkar inte. Såg ni Debatt ikväll? Det är tydligen kött, charkuterier och chips som gör att folk går upp i vikt i dagens samhälle. Bullshit säger jag men alla får väl ha sin åsikt. Den där Charlotte Erlanson-Albertsson känner jag igen sedan tidigare avsnitt av Debatt när LCHF varit på tapeten. Hon var lika frustrerande då. Men om hon vill leva på kolhydrater så får hon det för mig. Jag bryr mig faktiskt inte. Och det är det som jag fascineras av varenda gång LCHF figurerar i media - att någon undviker kolhydrater upprör så himla mycket känslor. En tjej som hette Noran var jätteupprörd för att hon mådde bra även med kolhydrater. Hon får därför gärna äta socker men behöver väl inte tvinga mig att göra det för det? Sedan tyckte hon inte om att bacon innehåller tillsatser heller och eftersom man får äta bacon om man går på LCHF så kan det ju inte vara en bra livsstil. Bra logik. Smart tjej.

I övrigt så var Kostdoktorn lika bra som vanligt. Han är saklig, kunnig och gör framförallt inga påhopp på JA-sägarna. Bra Andreas! Anna-Maria Johansson var också duktig. Hon lyckades till och med avsluta bacondiskussionen jag nämnde ovan. Hon verkar också ha en sund inställning till vad hon ger sina barn för mat. Nyttig mat, inget socker & inget gluten. Katrin var förresten med också men jag är fortfarande lite anti henne sedan SATS-kampanjen så hon får inga lovord. 

Ni som såg programmet, vad tyckte ni?

/ Jonna



 

Kommentarer
Postat av: Julia

Tycker folk får äta hur dem vill, bara personen som äter en viss kost trivs och mår bra av den. Ingen annan har rätt att säga åt någon annan hur du ska äta ( om du inte är läkare eventuellt och ska hjälpa någon som behöver ändra ett beteende)Men jag orkar verkligen inte med katrine, där är ngt som gått fel.

2012-12-13 @ 23:45:22
Postat av: Annie

Missade debatten men det du skriver låter sjukt! Gå upp av vikt av kött? Chips förstår jag att det inte är så nyttigt dock :) Så tråkigt att många som inte LCHF´ar är så anti det och tjatar om hur dåliga värden och bla bla bla man måste få av "dieten"! Pffft! Dom flesta går ju på regelbundna läkarbesök och jag tror inte att LCHF skulle vara så populärt om man fick katastrofala värden. Jag har då aldrig haft dåliga/sämre värden hos läkaren med LCHF-kost! Också blir jag så irriterad på opålästa som verkar tro att om man äter enligt LCHF så äter man typ ett smörpaket till varje måltid. Nu överdrev jag, men du förstår nog vad jag menar ;-)

2012-12-14 @ 00:54:45
Postat av: Hanna

Det är alltid intressant med debatt men samtidigt ångrar jag att jag lägger tid på det varje gång. De kommer ju aldrig fram till något vettigt. Men att vi som äter lchf äter för mycket protein stämmer inte på mig, visst jag äter kött i någon form nästan varje dag men enligt Livsmedelsverket (som jag egentligen inte gillar) ska kosten bestå av ca 10-20 % protein, jag brukar väl ligga där eller något över men jag tränar en hel del också.

Jag tycker kostdoktorn var bra när han pratade om att man inte ska säga till någon annan, det blir alltid person mot person i debatt.

Jag önskar istället man kunde få mer information hur olika kost fungerar för olika personer. Som jag som har en tarmsjukdom, de kostråd jag fick på sjukhuset var att jag skulle äta bland annat mycket kokt mat, potatis och vitt bröd eftersom det är 'snällare' mot magen. Varför kunde igen säga att man faktiskt kan strunta i kolhydraterna totalt? Jag har aldrig mått så bra som nu och då äter jag aldrig potatis och bröd. Kokt mat är ju bra men jag mår så bra nu att stekt mat går finfint det med :)

2012-12-14 @ 06:58:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0