Fetaostfyllda biffar, blomkålsmos och gräddsås - Husmanskost à la LCHF

Så då var midsommar över! Vi spenderade den på ett idylliskt vis i en stuga vid en sjö med snaps, fina vänner, bastu, bad osv. Jag gissar på att vi kommer summera helgen i ett inlägg lite senare! Ikväll kommer ju också nya utmaningar, så nu är det väl dags att redovisa denna veckans utmaning..
 
Ena delen i Jonnas utmaning till mig denna vecka var ju att prova ett nytt recept och sedan redovisa det här på bloggen. I tisdags slog jag slag i saken och tillagade fetaostfyllda biffar och till det hade jag blomkålsmos och gräddsås. Jag har plockat ihop recepten från lite olika sidor och ändrat lite men jag skriver precis som jag gjorde denna gång och då blev det (med mina portionsmått) ca 5 portioner + en portion med bara biffar utan moset.
 
 
 
Det här behöver du:
 
BIFFARNA
600 gram blandfärs
1 paket fetaost
1 gul lök
4 msk pofiber
8 msk grädde
2 äggulor
Svartpeppar, salt, smör till stekning
 
MOSET
1 blomkålshuvud
1 dl grädde
Smör
Färskost (1/2 paket creme cheese)
Slat/peppar
 
SÅSEN
4 dl grädde
1/2 köttbuljong
Matlagningssoja för färg
Salt
 
Så här gör du:
 
 
Blanda pofiber och grädden för biffarna i ett glas och låt svälla medan du blandar resten. Hacka löken, blanda med köttfärsen och krydda med salt och peppar. Blanda sedan ner pofibergrädden och äggulorna. Ta upp önskad mängd färs, platta till, lägg i ett par bitar fetaost och "vik ihop" så att man "klär in" fetaosten i biffen. Stek sedan dessa i smör.
 
Koka upp en sås av stekskyn i pannan efter biffarna. Häll i grädde, köttbuljongen, lite soja och salt.

Koka blomkålen i bitar i ca 20 minuter och häll sedan i ett durkslag. Häll sedan tillbaka blomkålen i kastrullen med färskosten och en rejäl klick smör. Häll även i lite grädde med ta inte för mycket i början , då kan det bli för löst. Krydda sedan efter smakill önskad konsistens! (Läste att man kan pressa i lite vitlök om man vill har lite mer drag i det men jag skippade det denna gång)
 


Betyg
 
Vet ni vad? Det här var det godaste jag ätit på riktigt, riktigt länge. Biffarna blev fantastiskt goda av fetaosten och blomkålsmoset skulle jag kunna äta som godis, herregud så gott! Och såsen satte pricken över i:et. Det här kommer bli en tradition hemma hos mig tror jag, mer husmanskost åt folket! ;) Rätten får 5 av 5 möjliga tummar!
 
/ Sofia

Kommentarer
Postat av: Mia

Hej :) Tänkte bara säga att ni har en väldigt inspirerande och läsvärd blogg! Jag är en daglig läsare och tänkte mest ge er lite positiv feedback för det är ni väl värda! keep up the good work :)

Mvh Mia
http://merfettmindrekolhydrater.wordpress.com/

2012-06-24 @ 15:52:00
Postat av: Mia

Hej :) Tänkte bara säga att ni har en väldigt inspirerande och läsvärd blogg! Jag är en daglig läsare och tänkte mest ge er lite positiv feedback för det är ni väl värda! keep up the good work :) Mvh Mia

Svar: Hej Mia! Tusen tack, trevligt att få feedback & extra roligt när det kommer från andra LCHF:are. Var inne på din blogg; vilken resa du gjort! Minus 30 kg, grattis och BRA jobbat :) Jag la precis till din blogg i mina favoriter så jag kommer definitivt kika in igen! // Sofia
NEJtillkolhydrater

Postat av: Moa

ÅH, det får vi laga någongång. Såg riktigt gott ut :) Älskar fetaostfyllda biffar. mums!

Svar: Ja det får vi göra :)
NEJtillkolhydrater

2012-06-24 @ 16:57:58
Postat av: Frida (Sofias syster)

Jag fick smaka lite och det var suuupergott!

Svar: Jag lovar att laga det nån dag framöver och bjuda hit er :)
NEJtillkolhydrater

2012-06-24 @ 17:49:54
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Mums, vad gott det ser ut.

2012-06-25 @ 16:35:28
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Lollo

WOW, im addicted!

Svar: Det är huuuur gott som helst :)
NEJtillkolhydrater

2012-08-08 @ 22:26:24
URL: http://louisehelen.se
Postat av: Maria

Jag gjorde de här idag för första gången OMG! Jag ändrade visserligen lite (ingen lök eller phila) men mmm såå saftiga och goda! Ny favorit!!!
Tusen TACK!

Svar: Visst är de goda?! De är en personlig favorit faktiskt! Jag har en matlåda i frysen med detta, ska nog ta det till lunch imorgon :)
NEJtillkolhydrater

2013-02-03 @ 23:02:37
URL: http://mariaroos.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0