Hemmagjord LCHF glass

I fredag gjorde jag ju som sagt egen LCHF-glass och det blev riktigt, riktigt gott!

Det här behöver du
3 dl grädde
3 ägg
1 vaniljstång (ca 3 gram)
6-12 tsk sötningsmedel (jag tog 9 tsk)
2 rutor choklad (eller så mycket man vill ha, jag tog fyra)


Gör så här
Separera äggen och vispa äggvitorna i en skål för sig till ett fast, vitt skum. Tillsätt sedan sötningsmedlet och vispa 1 minut till. Vispa grädden in skål tillsammans med vaniljpulvret. Vispa äggulorna tillsammans med riven choklad. Blanda sedan ihop innehållet i alla 3 skålar och häll upp i en form. Låt stå i frys minst 2,5 timmar innan servering.

 


Enligt mina noga uträkningar innehåller hela den här formen 16 gram kolhydrater. På receptet står det att det ska räcka till 4 personer, vilket alltså skulle bli 4 gram kolisar / portion men man får nog vara ritkigt hungrig om detta bara ska räcka till 4 personer. Jag tror att det räcker till fler och då blir det ju ännu mindre per portion.

Så ät & njuuut!

// Sofia
Trackback
RSS 2.0