Maja & Wilma, 10 & 8 år, testar LCHF ;)

Igår var jag barnvakt åt världens finaste tjejer (min systers två döttrar) Maja (10 år) och Wilma (8 år). Som ett litet experiment tänkte jag låta dem prova på vissa delar av LCHF-livet och se vad de tyckte. Ta detta med en nypa salt allihopa, jag vet såklart att det kanske inte är att rekomendera så små människor som inte växt klart än. Jag kan i för sig tycka att det är helt sjukt hur föräldrar låter barn proppa i sig massa socker så jag ser inte varför lågkolhydratskost skulle skada någon... Men i alla fall, de hängde på idén och tyckte det var riktigt roligt! Wilma nämnde till och med något om att testa att ha några sockerfria dagar (men hon skulle fortfarande äta stärkelser typ pasta, potatis osv).

Det började med självplockssallad från ICA. Där styrde jag dem inte så mycket så de tog både lite pasta och lite frukt men sånt får man leva med ;) Som ni ser fick detta tummen upp!



Lite senare var det givetvis dags för efterrätt och då serverades LCHF-glass (choklad och vanlij), vispad grädde & färska hallon+jordgubbar.



Så här uttalar de sig om den sockerfria glassen:

Maja, 10 år: Chokladen var godast! Vanlijen var inte så god för den smakade precis som grädden. Det är lite skillnad mot den vi äter hemma men inte så mycket. Jag ger glassen 4 av 5 möjliga stjänor!

Wilma, 8 år: Jag tyckte faktiskt att vanlijen var godast för chokladen smakade nästan som päron/bananglass och det gillar jag inte. Den här glassen har mer smak än den vi äter hemma! Jag ger den också 4 av 5 stjänor.

Lite innan läggdags tog vi fram lite snacks, bestående av nötter och mörk choklad. Nötterna tyckte de var riktigt goda (men man orkar ju inte äta lika mycket som godis så det blev bara några stycken = bra!). Den mörka chokladen (70 % med hallon) fick betyget "sådär". Den var för "stark" för deras smak.


Tack till mina änglar för att ni ställde upp för bloggen! Fortsätt att äta det ni tycker är gott, jag är övertygad om att ni har kunskap och tar eget ansvar för hur mycket och vad ni käkar, ni är smarta tjejer!

(Citat Wilma: Om man tänker på vad godis är gjort av så tänker man: "det här vill inte jag äta!" Jag äter inte sega godisar för det innehåller bland annat grisfett)


// Sofia



 


Kommentarer
Postat av: ......

Jag tycker absolut inte det är fel att låta barn äta en kost med mindre kolhydrater och mer fett och protein. Min dotter är fem år och till frukost kan det exempelvis bli en äggröra med ett stort glas mjölk till (tycker inte barn behöver vara strikta och avstå från mjölk). Det står hon sig på länge. Lunchen äter hon på förskolan och där blir det både potatis, pasta och ris. Hemma kanske hon äter köttfärsbiffar med en bönsallad. Blir hon hungrig äter hon en bit ost eller en frukt (tycker barn ska få äta frukt om de vill).

Jag märker stor skillnad de dagar min dotter äter lågkolhydratinspirerad kost. Hon blir lugnare och får bättre ork. Det är dock sorgligt att det nästan är mer accepterat i samhället att ge barn en stor skål översöt yoghurt med massor av söta flingor till frukost än saker som faktiskt är bra typ ägg, nötbröd, naturell yoghurt, färska bär osv. Känns lite som folk tycker det är en rättighet att barn hela tiden ska få äta raffinerat socker.

Svar: Hej! Ritkigt kul att höra era åsikter om detta. Det låter som att du låter din dotter äta förnuftigt! Håller med dig helt och hållet, det är tråkigt att det är mer accepterat med massa socker än sånt som faktiskt är nyttigt..
NEJtillkolhydrater

2012-06-17 @ 08:26:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0