Frukt är också godis....?

Hej!

Jag har slutat räkna antalet gånger jag har fått höra följande under min tid med LCHF ”Men va, äter du inte frukt?! Det som är sååååå nyttigt!”. Under alla år, under hela ens uppväxt, har man fått höra hur viktigt det är att äta frukt och hur nyttigt det är, men är det någon som verkligen vet varför det skulle vara så himla bra? Eller är det en ”myt” som hänger med från förr?

Jag har hittat en sida där detta förklaras väldigt bra; http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/frukt-och-naring/ . Här skriver Andreas Eenfeldt om vad frukt egentligen innehåller. Han jämför exempelvis en apelsin, som innehåller följande: Kolhydrater 8.9 gram (3.6 g sackaros, 2.7 g fruktos, 2.6g glukos) med cola läsk som innehåller: 10,9g kolhydrater/100g och av dessa är 4.0g sackaros, 3.4g fruktos och 3.5g glukos. Så apelsin och cola läsk innehåller nästan lika mycket socker, men som han skriver får man ju tänka på att det är väldigt mycket lättare att få i sig 500ml läsk än att äta ett halvt kilo frukt… Men det är ändå en intressant jämförelse att göra!

”Faktum är att det är lite av en myt att frukter innehåller mycket vitaminer. Det är sant att citrusfrukter innehåller mycket c-vitamin, men det är i stort sett allt. Äpple exempelvis skulle man behöva äta runt 10 kilo av varje dag för att få i sig dagsbehovet av flertalet, men inte alla, vitaminer.”

Jag har hört många som oroar sig för just C vitaminer när man går på LCHF, att man skulle få i sig för lite. Det är en fråga som helt och hållet beror på okunskap - kolla in den här listan:
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2270&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=sv
Som vi kan se kommer inte apelsin förrän på plats 69, mycket längre ner än både paprika och broccoli som du kan äta massor av enligt LCHF.

Jag kan absolut erkänna att jag saknar frukt i min kost men det finns massa annat gott jag kan äta, och när man känner hur bra man mår av LCHF och vilka mål man kan nå – så saknar jag egentligen ingenting alls.

// Sofia




Kommentarer
Postat av: Amanda Lindskog

Hej! Ramlade in på den här bloggen när jag letade efter LCHF recept, och jag blev väldigt inspirerad! Jag är nybörjare och är lite nyfiken på vilka ni är, hur gamla ni är och varför ni började med LCHF?

Kommer kika in här ofta för mer tips, tack för en bra blogg :)

2012-03-29 @ 13:18:00
URL: http://lindskogamanda.blogg.se/
Postat av: Sofia

Hej Amanda!

Jag var inne och lämnade en kommentar på din blogg :)



// Sofia

2012-03-29 @ 15:11:04
URL: http://nejtillkolhydrater.blogg.se/
Postat av: Emma

Intressant läsning och info, visste inte detta om frukt - eller har i alla fall inte tänkt så. :)

Ja, Sofia och Jonna, ni är verkligen duktiga och inspirerande - snart är det sommar och då ska vi verkligen kunna känna oss stolta över oss själva och hur vi agerat fram till sommaren!!!

2012-03-29 @ 16:24:11
URL: http://ejjm.spotlife.se
Postat av: Hanna

Så himla bra skrivet, får jag sno detta inlägg?? Länkar självklart tillbaka till er!!!

2012-05-06 @ 11:54:11
URL: http://hannakjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0