Smarrig blomkål- & spenatgratäng

Hej!

Idag bjöd jag hit min fina syster Frida och hennes fina Leo på middag. Det som stod på menyn var blomkål- och spenatgratäng med fläskfilé, sallad och lite b-sås. Receptet är hämtat från www.studentkrubb.se . Jag vet inte om det är något tillfälligt fel på den sidan nu, för jag verkar inte komma in utan att "logga in". Tänkte hämtat det exakta receptet men då jag inte kommer åt det skriver jag enligt hur jag tillagade det idag för det blev gött!

För att laga gratängen behöver du:
Blomkål (ett blomkålshuvud är lagom)
Babyspenat (jag hade en halv påse)
Grädde (ca 4 dl)
Riven ost (ta efter smak, jag hade nog 3-4 dl kanske)
salt & peppar

Gör så här, HUR enkelt som helst:
Sätt ugnen på 200 grader. Ansa och dela blomkålen i små buketter och lägg i en ugnsfast form. Lägg även i spenaten. Häll över grädden och toppa med osten. Salta och peppra efter smak. Låt stå i ugn i ca 45 minuter. Servera gärna med sallad och eventuellt nån fet och god beanässås.



jag gjorde två gratänger och fick några matlådor till jobbveckan






Middagssällskapet!


Sen gick jag och söstra mi ner till stan för att kika bio!



KRAM
// Sofia


Kommentarer
Postat av: Frida C

Både jag och Leo kan intyga att detta var RIKTIGT gott, kan verkligen rekommenderas!

2012-03-19 @ 12:20:34
Postat av: Mammi

Ser verkligen gott ut! Å vad fina ni ee :-)

2012-03-21 @ 08:48:47
Postat av: Anonym

Åhh det ser verkligen gott ut! Det måste ha varit en välidigt bra och fin människa som tipsade dig om det!

2012-03-21 @ 09:06:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0