LCHF-Fröknäcke

Jag insåg att jag har ju glömt att lägga upp receptet på fröknäcket jag slänger ihop med jämna mellanrum. Receptet hittade jag hos 56kilo, men ni får det här ändå (ursprungsreceptet innehåller kokosfett men jag tycker smör blir bra!) Det är riktigt gott, både med salamie & brie och med smör & ost!

Det här behöver du:
1 dl Solroskärnor
1 dl Sesamfrön
0,5 dl Linfrön
2 msk Pofiber
1 msk Fiberhusk
0,5 dl Smör
2,5 dl Kokande vatten
0,5-1 tsk Salt
Flingsalt att strö över

Gör såhär:
Sätt ugnen på 150 grader. Blanda de torra ingrediensterna i en bunke och smält samtidigt smöret. Tillsätt vattnet i det smälta smöret, koka upp igen & häll sedan över fröblandningen. Blanda om ordentligt och låt sedan stå & svälla en liten stund innan "smeten" ska bres ut på en plåt, detta görs lättast med hjälp av en kavel. Grädda i 45 - 60 min & ta ut och skär i lagom stora bitar. Sänk temperaturen till 50 grader och låt stå och torka några timmar. Låt svalna & njut!

// Jonna 





Kommentarer
Postat av: Sofia

Åh dom är sååå goda!

2012-05-17 @ 22:51:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0