LCHF och alkohol

Många undrar vad man kan dricka i alkohol-väg när man kör igång med LCHF. Det värsta man kan dricka är i princip öl och söta drinkar. Både öl och söta drinkar innehåller nämligen snabba kolhydrater som höjer ditt blodsocker och säger till kroppen att producera insulin som i sin tur talar om för cellerna i kroppen att ta upp sockret du får i dig. Så det bör alltså undvikas! Det är bättre att välja vin (rött eller vitt torrt) eller sprit, som nästan bara innehåller energi från alkohol och ger alltså ingen ökning av insulinhalten i blodet. Huvudtanken är ju som med allt annat att undvika det som innehåller socker eller stärkelse.
 
För min del har det blivit en hel del rödvin. Som många andra säger som kört igång med lchf, tycker jag att jag är mycket mer lättpåverkad nu för tiden. Ibland räcker det med ett par glas vin för att komma igång! Smidigt egentligen, det blir ju billiga fyllor... Dessutom blir jag mycket, mycket mer bakfull - inte lika smidigt... Hur som helst, rödvin är ju gott men i längden kan det bli lite tråkigt. Då tycker jag det är väldigt gott med drinkar! Och visst kan man fixa sockerfria drinkar. Om man inte är supernoga kan man ju blanda drinkar med lightläsk, men man får inte glömma att även om lightläsk inte innehåller socker så innehåller de mycket annan skit. Vodka, sprite Zero och bär kanske? Eller så lyxar man till det med en strawberry daiquiri . Nu under Paleo undviker jag ju även sötningsmedel vilket innebär no no till sprite zero och annan lightläsk. Det har visat sig gå alldeles utmärkt att blanda drinkar på mineralvatten! Min vän Moa fixade några riktigt goda sockerfria drinkar i lördags. Den ni ser på bilen nedan är gjord på vodka, loka med smak, blåbär, mynta och lime. Perfekt!
 
Såklart hade det allra bästa varit att undvika alkohol totalt. Vill man uppnå viktnedgång är det ju helt klart bäst att avstå. Alkohol är ju trots allt ett gift för kroppen, så man ska väl ta det försiktigt. Men vad fasen, nått kul i livet ska man få ha! Hur kul är det inte att ta några drinkar tillsammans med tjejgänget, bli lite berusad och gå ut och dansa? Man är bara ung en gång! ;)
 
/ Sofia 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej! Jag har kört LCHF i två veckor nu. Jag är 168cm lång och vägde 71kg men har nu gått ned ca 2,5kg. De senaste dagarna har det dock inte hänt något, utan jag ligger mellan 67,5 och 68,5. Kan det bero på att min kropp inte behöver gå ned mer eller är det vanligt att det går trögt i början? Jag vill nå mitt mål, 60kg, ska jag fortsätta med detta eller testa något annat?

Svar: Hej! Jag kan inte påstå mig vara expert på området.. Men vad jag har förstått så är det väldigt vanligt att man tappar många kilon de första veckorna, det är mycket vätska som lämnar kroppen när man vänjer sig av med kolhydrater. Sedan kan det nog stå still ett tag, det är inte helt ovanligt, men jag tror inte att man ska känna sig stressad. Jag tycker absolut att du ska fortsätta med LCHF om du mår bra av det och testa dig fram vad som funkar gällande viktnedgång för just dig :) Sedan är det ju annat än kosten som spelar in; se till att få ordentligt med sömn, stressa inte för mycket och lite motion är ju aldrig fel :)
NEJtillkolhydrater

2012-11-05 @ 15:38:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0