Räkdröm, lax med fetaosttäcke och nötchoklad

Igår stod tre-rättersmiddag och utgång med Angelica på schemat. Till förrätt blev det en räkdröm: en rostad skiva av det ljusa brödet, en klick av Jonnas guacamole, räkor och en citronskiva. Till huvudrätt blev det lax. Vi mosade ihop creme fraiche med fetaost och la ovanpå laxen och kryddade med svartpeppar. Till detta gjorde vi blomkålsmos i micron (!). Vi delade blomkålen till mindre buketter, la dem i en form, hällde över 1 dl grädde och värmde i micron i ca 15 minuter. Sedan mixade vi blomkålen med philadephiaost och en klick smör. Vi ställde sedan in moset i mindre formar i ugnen tillsammans med laxen. Jag tror att laxen var inne i ca 20 min och moset i 15 min, men vet inte exakt. Till efterrätt blev det "nötchoklad". Vi smälte 86%ig choklad och blandade i macadamianötter och mandlar. Sedan bredde vi ut detta på bakplåtspapper, strödde lite kokos över och ställde in i kylskåpet. När detta stelnat bröt vi dem till mindre bitar och njööööt av varenda tugga. 
 
Jag som egentligen inte gillar fisk alls tyckte att detta var något av det godaste jag ätit på väldigt länge. Något jag verkligen kommer göra igen är att blanda creme fraiche och fetaost och ha som sås, det var riktigt gott. Att ha inne blomkålsmoset i ugnen en stund lyfte det till en helt ny nivå! Pricken över i:et att få en krispig yta på det.  
 
Till denna fantastiska middag avnjöt vi två flaskor vin och ramlade sedan sjungandes ner på stan för en natt på dansgolvet. Summa summarum: what a night!
 
/ Sofia 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0