Simma lugnt(?)

Utmaningen den här veckan går ju som sagt ut på att vi ska få ihop 5 träningstimmar. Det har verkligen gett mig en spark i baken. Igår åkte jag och Frida till Stadsparksbadet här i Borås för en timmas träning. Först simmade vi längder i en halvtimma och sedan matchade vi det så bra att vattengympan körde igång, så den deltog vi faktiskt i - i en halvtimma höll den också på. Herregud, man tror kanske att vattengympa är för tanter typ men väljer man att ta i allt vad man kan så blir det ett jäkla träningspass alltså! Jag måste ta mig till badhuset oftare, det är ju en riktigt skön träningsform. Hur gött är det inte att exempelvis kunna avrunda ett blött pass i bassängen med avkoppling i bubbelpool och bastu?! 
 
PS. Jag och Frida hade en diskussion i bastun om det där med träning. De som säger att de tränar för att det är KUL måste väl ändå ljuga, eller? I så fall kan jag tänka mig att man menar att det är kul därför att man uppnår något med det - typ bygga muskler, gå ner i vikt, bli fit osv. Men träningen i sig, om den inte hade GETT något, hade den varit rolig då? Om man inte blev "snyggare" av att träna, hade man tränat då? Jag har ju insett att man mår så BRA i hela kroppen av att träna, men jag kan ju erkänna att jag hade nog inte tränat lika mycket om jag inte hade hoppats på att den ska ge något utseendemässigt. Om vi låtsas att träning inte gav någonting alls, att kroppen inte påverkades inte det minsta positivt av träning på något sätt. Hade någon tränat då? Vad säger ni i det hela? ;)
 
/ Sofia 

Kommentarer
Postat av: Linda

Det beror på vad man klassar som "ingenting för kroppen", jag tränar zumba för att det är så jävla kul och det är den enda motion som jag inte ser som "träning" utan tiden bara flyger iväg och det är väl därför jag kört det så länge - jag har inte tröttnat på "tränings"-känslan.

Meeen, jag hade ju inte gjort det om jag inte blev så glad av att dansa. Räknas endorfinet som en kroppslig påverkan eller menar ni typ "orkar mer, har blivit starkare, har blivit lite mindre" osv. Förstår ni vad jag menar? :D

Svar: Det jag tänkte på i första hand var att träna på gym, springa på bandet eller lyfta vikter typ. Jag har bara lite svårt att tro att man skulle gjort det om det liksom inte gjorde något positivt för kroppen. Om det gav lika mycket som att kolla på tv eller nått. Då hade i alla fall jag hellre gjort annat än att vara på gymmet :) Men det är ju såklart olika! Dansa är ju en sak, det kan jag verkligen förstå om man blir glad av! Tänkte inte direkt på sånna typer av träning, var kanske lite otydlig ;)
NEJtillkolhydrater

2012-11-09 @ 08:33:08
Postat av: Hanna

Jag tränar mest för att orka mer. Men det är oftast roligt! Känslan efter ett träningspass är ju underbar! Jag tycker alltid det känns värt efter, under tiden kanske det kan kännas jobbigt :)
Jag tycker förändringen på kroppen, typ muskler eller viktnedgång bara är ett plus. Jag har svårt att se förändringar med, det tar ju ett tag. Så jag tränar mest för känslan och endorfinkickarna :)

Svar: Ja, jag tränar också för att jag känner positiva effekter av träning! :) Just att man blir glad av det, orkar mer osv. Jag tänkte mer på om man inte hade fått en sån effekt av det, typ. Var nog lite otydlig i min beskrivning där, hehe. Jag har i alla fall inte gått till gymmet och tränat styrketräning om jag inte blev stark av det, för SÅ kul är det inte ;)
NEJtillkolhydrater

2012-11-09 @ 08:50:29
Postat av: Johanna

Jag älskar att träna! Lyckan och endorfinerna fullkomligt sprudlar inom mig på ex ett gympapass! Åh vad roligt :)

2012-11-09 @ 09:57:00
URL: http://kanduvisslajohanna.blogg.se
Postat av: Frida

Ja vi måste verkligen simma oftare! Nej, om det inte hade gett något alls hade inte jag tränat i alla fall. Då finns det roligare saker att göra! Men nu ger det ju något så då är det väl bara att köra på ;)

Svar: Ja det måste vi! Eller hur! Om inte träning hade gjort mig glad i kroppen eller starkare eller mer fit så hade jag hellre krypit ner i soffan med en bra bok. Typ ;)
NEJtillkolhydrater

2012-11-09 @ 13:24:23
Postat av: Josefine

Haha, va? Jag älskar att träna av ett flertal anledningar, men en av de viktigaste och betydande är ju den att jag tycker att det är jävligt roligt. Inte alla dagar, men vissa dagar känns ju å andra sidan det mesta förhållandevis trist. Att springa är exempelvis fantastiskt roligt, de kickarna jag får under löpturen är inte att leka med. Spinning, åka skidor, spela squash = så jävla roligt. Jag skulle ALDRIG kunna lägga ner så mycket tid och energi på något som jag ej fann någon glädje i, det är ju fullkomligt absurt.
Tror ni att fotbollsproffs tränar fotboll 15-20 timmar i veckan utan att tycka att det är riktigt roligt?

Svar: Jag tror att jag skrev lite otydligt i inlägget angående vad jag menade. Givetvis finns det träningsformer som man utövar för att det är kul! Jag syftade mer på att gå till gymmet och träna styrketräning exempelvis. Det hade jag inte gjort om jag inte blev stark av det ;) För jag tycker inte att aktivteten i sig är så speciellt rolig, utan det som är kul är effekterna som det resulterar i. Åka skidor, spela squash och sånt, det är jag helt med på att man oftast gör för att det är just roligt! Givetvis. Jag lägger mycket tid på att träna för att jag gillar det som träning ger - inte kanske träningen i sig - som om den inte hade "gett nått" hade jag hellre gjort annat. Fotbollsproffs har ju ett brinnande intresse för just fotboll så givetvis lägger de ner tid på det för att det är roligt, dessutom är det ju deras jobb. Det var inte sån typ av träning jag syftade på, jag borde kanske specificerat mig lite.. Hoppas det blev lite tydligare nu i alla fall :)
NEJtillkolhydrater

2012-11-09 @ 13:39:24
Postat av: Tilde

Jag tror jag förstår vad du menar, men du glömmer nog att olika tycker att olika former av träning är kul. Personligen kunde jag inte vara mer uttråkad av att simma eller gruppdanser, men jag älskar gymmet. Gymmet är det roligaste som finns och därför är jag oftast där och lyfter skrot 6-7 dagar i veckan, enda anledningen att inte gå dit är för att alla musklerna gör alldeles för ont. Att styrketräna så mkt och så tungt som jag gör leder ju självklart till att man blir väldigt muskulös och jag får ofta höra att jag har stora muskler. Det är egentligen inte något jag tycker är estetiskt vackert hos kvinnor, eller alltså jag tycker inte det är fult, men jag tycker väl att en "smidig yoga kropp" är mer kvinnligt än en "hård gym kropp". MEN jag struntar i vad gymmet och hård styrkträning får mig att se ut, för det är så KUL att träna styrketräning!

Svar: Det är ju härligt att alla tycker om olika saker, så är det ju naturligtvis! Jag hade bara svårt att tänka mig att någon skulle gå och träna styrketräning på gymmet om det inte gav starkare muskler eller att man mådde bättre av det. Men det här bevisar ju bara att jag hade fel :)
NEJtillkolhydrater

2012-11-10 @ 10:54:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0