Socker på tub för en god jul?

När jag skulle köpa pepparmyntsolja till min ischoklad så gjorde jag det på apoteket. Bra tänkte jag, där har dom ju bra grejer.. Jag hittade min olja bland "julgrejerna" där de bland annat också hade någon slags senap och så flytande glukos. Alltså socker på tub. Bara det tycker jag är lite störande. Ska man verkligen sälja sådant på apoteket? Det är ju inte direkt hälsosamt. Jaja, utbud & efterfrågan tänkte jag och läste på förpackningen. Ser ni vad det står? "... Idag används flytande glukos framförallt till kakor och godsaker och kan därmed sägas vara oundgängligt för alla som vill skapa en riktigt riktigt god jul." WTF liksom? Jag tror att min jul kommer bli lika god som alla andras trots att jag inte ska stoppa i mig en massa socker. Är det inte gemenskapen, alla ljus & stämningen som är det bästa med julen? Visst, jag gillar julgodis och sådant men det är ju inte godiset som ÄR julen. Jag har haft många fina jular och aldrig köpt flytande glukos på apoteket. För det är nog det som stör mig mest, att det är apoteket som säger det här. Nu kanske det här är en krass jämförelse men Systembolaget skulle aldrig få skriva något liknande på årets Blossa-glögg just för att alkohol inte är nyttigt. Newsflash: det är inte socker heller, så mitt tips är att fokusera på annat än kakor och godsaker i jul. Jag lovar att känslan i mellandagarna om inte annat kommer att vara mycket mycket bättre!

/ Jonna


Kommentarer
Postat av: Christina

Flytande glukos är en väldigt bra produkt för oss diabeteker som sjunker väldigt fort i blodsocker och med en tub i väskan kan omgivningen fort få en ur koma genom att stryka detta på insidan av läpparna =) Men Apoteket kanske inte behöver uppmuntra till allt socker i julgodiset, även om vi alla vet om att det finns där... =)

Svar: Åh, det visste jag inte, då förstår jag varför de säljer det :) Det som jag blir mest irriterad på är ju att socker enligt dem är "oundgängligt för alla som vill skapa en riktigt, riktigt god jul". Man kan väl ha en god jul ändå? Fast man är kanske naiv som förväntar sig att de säljer hälsosamma saker på apoteket... :)
NEJtillkolhydrater

2012-11-18 @ 18:56:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0