Basilikabiffar paleo

I vanliga fall brukar jag ha fetaost i när jag gör biffar men eftersom ost är bannlyst den här månaden fick det gå ändå. Jag kryddade med basilika istället och riktigt goda blev de! Till tänker jag ha stekt grön sparris & guacamole.  

Det här behöver du
Ca 1 kilo blandfärs (blir saftigare än nötfärs, därför bättre till biffar)
2 ägg
1 gul lök
Kokosolja & ghee att steka i (jag brukar ta lite av varje men man kan förstås välja själv)
1,5 tsk salt
2 krm vitpeppar
1 krm svartpeppar
2 tsk basilika (torkad, på burk)

Gör såhär
Hacka löken & stek den mjuk i kokosolja & ghee. Blanda köttfärs, ägg, löken & kryddor i en bunke. Vill man så kan man smaka av köttfärsen men det gjorde inte jag, jag tycker dock att det blev bra med den mängden jag använde. Forma biffar och "hacka" dem med en kniv på båda sidorna. Att man gör så gör att de håller sig plattare under stekningen och man slipper lite av köttbulle-effekten. Jag vägde förresten så att en biff bestod av ungefär 100 gram smet. Stek i kokosolja & ghee tills biffarna är genomstekta. Jag stekte fyra åt gången och hällde stekskyn över biffarna mellan varje stekning. Hade jag inte ätit paleo för tillfället så hade jag gjort en gräddsås men nu fick det duga med bara skyn.

/ Jonna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0