Fläskfilé i ugn med champinjoner & lök

Ikväll har jag hängt med min fina lillasyster Olivia. Hon var snäll och följde med mig för att kika på en lägenhet (som jag hoppas att jag får flytta in i snart). Ni kan väl hålla tummarna? Anyhow, efter det åkte vi och handlade innan vi åkte hem till mig och slängde ihop en riktig lyxmåltid. Det här måste ni laga! Receptet kommer såklart här men vi höftade lite så ni får ta det för vad det är..

Det här behöver du
1 fläskfilé
Champinjoner
1 stor gul lök
2 köttbuljongtärningar
Ca 3-4 dl grädde 40%
Svartpeppar, vitpeppar & salt
Smör att steka i

Gör såhär
Sätt ugnen på 200 grader. Hacka lök och champinjoner till valfri storlek. Skär fläskfilén i ca 2 cm tjocka skivor och lägg dem på en tallrik. Strö lite vitpeppar över köttet samtidigt som du fräser en stor klick smör i en stekpanna. Lägg i köttet med den kryddade sidan nedåt och salta lite på andra sidan. Vänd när bitarna fått lite färg. Du ska inte steka köttet klart, det ska bara brynas lite lätt. Lägg bitarna i en ugnsfast form och klicka i lite mer smör i stekpannan. Stek på champinjonerna & löken. Efter en liten stund ska även buljongtärningarna i pannan. Låt få lite färg och tillsätt sedan grädden. Blanda om och låt koka upp, sedan är det dags att smaka av. Jag hade i lite svartpeppar och lite vitpeppar sedan var jag nöjd, mycket smak kommer från buljongen. Häll blandningen över köttet och grädda i ugnen ca 20-25 minuter.

Servera gärna denna delikata rätt med avokado, babyspenat & körsbärstomater, det var sjukt gott. Skulle antagligen passa utomordentligt ihop med typ blomkål- & broccoligratäng också.  

/ Jonna

 

Kommentarer
Postat av: Paula

Klart jag håller en tumme, till och med två! :) Såg ut som om ni åt väldigt gott iallafall!

Svar: Tack! Och det blev riktigt smarrigt vill jag lova ;)
NEJtillkolhydrater

2012-10-12 @ 09:47:21
URL: http://livehealthier.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0