NEJtillkolhydrater testar paleo

Vi på NEJtillkolhydrater gillar projekt. Vi saknar "veckans utmaning" nu när vi fortfarande håller på med vandringen mot Torre (äntligen är vi i Barcelona). För att fördriva tiden lite tills vi är framme hade vi nu tänkt testa fyra veckors stenålderskost, eller paleo som det också kallas. För oss NEJ-sägare innebär det i stort sett att man plockar bort mejeriprodukter och fokuserar ännu mer på att maten man stoppar i munnen ska vara "ren" och innehålla så få tillsatser och kemiska ämnen som möjligt. Det är också okej med lite mer kolhydrater än inom LCHF, man får till exempel äta en och annan frukt, thank god!
 
Att utmana sig själv såhär håller uppe motivationen och gör det hela lite roligt. Det är skoj att planera, skoj att testa nya maträtter och skoj att variera sin kost lite. Vi kör igång på söndag, den 21 oktober, och håller på till och med söndagen den 18 november. Nu i veckan kommer vi därför bjuda på mer information om vad paleo innebär och om varför det ska vara bra för kroppen. Så det vore kul om ni också ville vara med? Lämna en kommentar här på bloggen om ni är sugna så kan vi peppa varandra. Jag vet inte riktigt hur det ska gå utan ost och grädde men jag har en känsla av att det skulle vara bra för mig att prova på att leva utan..


/ Jonna

 



Kommentarer
Postat av: Fröken Nilsson

Blir intressant att följa er/din Paleo"utmaning"
Själv vet jag att jag mår som bäst när jag plockar bort en stor del av mejeriprodukterna och bara har ost i maten.....
Lycka till :)

Svar: Ja det ska bli riktigt spännnade! Kommer verkligen bli en utmaning tror jag. Tack! :) / Jonna
NEJtillkolhydrater

2012-10-15 @ 09:08:25
URL: http://frokennilssonskok.blogspot.com
Postat av: Johanna

Åh jag har faktiskt funderat lite på samma grej, men viftat bort det nästan direkt pga mejeriprodukterna. För mig blir det galet svårt, men äter nog alldeles för mycket mejerier i nuläget..men att få äta lite frukt, speciellt nu när julen närmar sig, vore ju guld.
Kul att följa er resa! :)

Svar: Det var min första tanke också, men nu har jag vant mig vid tanken. Känns som att man måste planera lite mer bara och ta sig tid att laga mat. Inga nöd-babybel här inte ;)
NEJtillkolhydrater

2012-10-15 @ 09:26:45
URL: http://kanduvisslajohanna.blogg.se
Postat av: Hanna

Det blir intressant att följa! Jag försöker äta mindre mejerier men osten är så svår att utesluta tycker jag! Kanske ska hoppa på er utmaning :)

Svar: Visst är det svårt att skippa osten. Jag trro det är lättare att bara ta bort allt isåfall. Inte för att jag skulle vilja göra det för alltid men ett par veckor borde man klara ;) Klart du ska hoppa på! Vore kul om många testar så kan vi peppa varann! :)
NEJtillkolhydrater

2012-10-15 @ 13:10:32
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Spännande! Jag använder mycket mejeriprodukter och har funderar på att testa åtminstone en vecka utan. Kanske kan få lite inspiration härifrån. :-)

Svar: Visst skadar det aldrig att testa? Jag ska köpa hem kokosmjölk och göra någon gryta av istället för grädde. Det borde man ju kunna ha i soppa också? Vi ska försöka inspirera! :) / Jonna
NEJtillkolhydrater

2012-10-15 @ 13:45:52
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: tina

åh så intressant! vill lära mig mer. passar på att rapportera 6,4 km till vandringen :)

Svar: Hej Tina! Tack för dina kilometer. Hoppas du kommer känna att du lär dig mer nu under veckan och sen när vi kör igång :)
NEJtillkolhydrater

2012-10-15 @ 21:25:26
Postat av: Sofia

Jaaa...jag är på :)

Svar: :) Härligt!
NEJtillkolhydrater

2012-10-15 @ 22:48:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0