Majonnäs

I söndags gjorde jag ju som sagt egen majonnäs för första (men definitivt inte sista) gången i mitt liv . Det är ju egentligen så himla bra att göra sånt här själv, då kan man ju verkligen vara 100% säker på vad maten innehåller. Sånt man köper färdigt har ju tyvärr en tendens att innehålla väldigt mycket "skit". Jag hittade receptet här och följde det till punkt och pricka och bra blev det! Jag var lite orolig inför Paleo-månaden när det gäller såser, man är ju van vid gräddsås, cremé fraiche och liknande men det är ju ett minne blott nu... Men nu när jag hittat det här receptet och insett att man även kan göra Jonnas fantastiska guacamole som sås känner jag mig lugn i själen igen ;)
 
Det man behöver för att göra majonnäsen är:
1 ägg (ska tas direkt från kylskåpet)
2 tsk vitvinsvinäger
2-3 dl olja 
1 krm salt
Svartpeppar
 
Man blandar allt i en skål/mixerbägare och kör sedan ner mixerstaven och rör runt. Det står en utförlig beskrivning på länken ovan men jag körde bara på utan att fundera speciellt mycket och det gick jättebra. Blandar man i lite vitlök får man ailoi, smidigt va?
 
/ Sofia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0