Plankstek med blomkålsmos

Ni kommer tro att jag överdiver nu. Jag skrev ju själv för inte så länge sedan om hur trött jag var på alla lchf:are som överdriver och höjer all mat till skyarna. Men allvarligt talat; middagen i går var magisk. Förtjänar till och med ett MUMS. Kan vara en av de godaste lchf-middagarna jag ätit. 
 
På menyn för min och Angelicas lördagskväll stod plankstek. Det du behöver för att göra exakt som vi gjorde är: 400 gram nötytterfilé, ett blomkålshuvud, philadelphiaost, smör, grädde, champinjoner, vitlökssmör, fyra skivor bacon, ett knippe sparris, bea-sås, vitpeppar, svartpeppar och salt. Plankor kan man exempelvis köpa här och så underlättar det att ha ett sprits-set så man kan få moset så där snyggt. 
 
Vi la blomkålen i en ugnssäker form och hällde över lite grädde. Sedan körde vi den i micron i ca 15 minuter innan vi blandade den med en klick philadelphiaost och smör till mos, vi kryddade även med vitpeppar. Champinjoner och sparris stekte vi, lindade sedan ihop tre sparrisar med två skivor bacon och stekte dessa ytterligare en stund. Köttet kryddades med svartpeppar och salt och sen lät vi bryna det i pannan för att få lite färg. Sedan spritsade vi ut blomkålsmoset runt om på plankan, la på köttet och tillbehören och hade inne i ugnen på 250 grader i ca en kvart, eller tills moset fått en fin brun färg på ytan. Innan servering klickade vi på vitlökssmör på köttet som fick smälta och serverade detta med lite bea-sås.
 
Jag har aldrig sett en så renskrapad tallrik (..planka) efter en måltid. SÅ gott var det.
 
/ Sofia
 

Glöm inte att följa oss på Instagram @nejtillkolhydrater. Skulle även rekommendera er att följa Angelica, @angelicagotesson, som är lchf:are hon också och extremt duktig på att laga mat och komma med nya recept!

Kommentarer
Postat av: Annis

Ok Soffi. Tror att jag vill ha detta istället för din burgare ;).
Låter jätte gott!!
Kram

Svar: Vi får börja skriva en lista tror jag... :) Det var riktigt gott!! Kram
NEJtillkolhydrater

2012-10-14 @ 18:34:56
Postat av: Sofia

Guuuuuuud va gott det ser ut!!! Hade betalat massor om man kunde beställa de där på restaurang! Blir garanterat något jag ska laga till nån jag tycker om! :)

Svar: Det var precis lika gott som det ser ut! Helt otroligt, kan veeeerkligen rekommendera det :)
NEJtillkolhydrater

2012-10-15 @ 17:38:49
URL: http://www.tjockisfia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0