Prischock på LCHF-maten(?)

Idag gick jag förbi tobaksaffären som ligger runt hörnet från min lägenhet och såg löpsedeln "PRISCHOCK PÅ LCHF-MATEN". Nej, jag låter mig inte luras av löpsedlar och tidnignar som bara villl sälja lösnummer. Ja, jag blev nyfiken och gick in och köpte den. Eller, om sanningen ska fram, så fick jag faktiskt tidningen. De tog inte kortbetalning under 50 kr och jag hade inga cash. Den söta mannen som driver butiken sa att jag kunde betala en annan gång. Service minded, oh yes! Jag gick faktiskt tillbaka lite senare och betalade av min skuld på 13 kr.... Rätt ska vara rätt!
 
I artikeln kan man i alla fall läsa om att svenska leverantörer vill höja priserna på bland annat mjölk, ägg, kyckling och kött. Arla säger att det rör sig om mejeriprodukter och allt som de säljer till svenska butiker. 4 kr per kilo dyrare ska ost bli, 40 öre per liter för mjölk, 1,70 kr per kilo ägg, kyckling "några procentenheter dyrare" och matfett 4 %. Enligt Christer Åberg, VD på Arla Foods, kommer konsumentera märka av höjningen i slutet av året. Staffan Ekengren, presschef på ICA AB säger att prishöjningarna är en förhandlingsfråga och att deras jobb är att se till att kunderna får så bra priser som möjligt. I artikeln kan man sedan läsa följande:
 
"För de som går på LCHF-diet kan höjningen bli en dyr historia - dietvarorna kött, kyckling och ägg väntas alla bli dyrare"
 
Ska vi verkligen ta det här en gång till? Nej, vi äter inte mer kött eller kyckling än er andra. Visst, jag kan gå med på att vissa av oss äter mer ägg, smör och ost än andra. Men jag får ändå känslan av att Aftonbladet viklande detta till LCHF för att sälja mer tidningar. Det vore ju inte första gången direkt...
 
Och förresten, för mig är det helt okej om min veckohandling blir några kronor dyrare. Jag betalar gärna för ordentlig mat. Ville jag levt billigt kunde jag köpt ett kilo pasta eller ett kilo potatis för några kronor.....
 
/ Sofia
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Att dom orkar..

2012-10-04 @ 22:49:46
URL: http://kanduvisslajohanna.blogg.se
Postat av: Philip

Haha ja så sant! Så töntigt av Aftonbladet att använda sig av ordet "PRISCHOCK" hela tiden, rör ju sig bara om några kronor somsagt :)

Svar: Eller hur, snacka om att överdriva ;D
NEJtillkolhydrater

2012-10-05 @ 11:37:25
Postat av: Petra - Jag & mitt liv med barn, LCHF och träning

Hur mycket lägger inte folk ner på godis och snacks varje vecka då? DÄR sparar jag en hel del pengar kan jag lova och jag lägger gladeligen dessa pengar på att köpa bra mat i stället!

Svar: Kunde inte sagt det bättre själv! :)
NEJtillkolhydrater

2012-10-05 @ 13:10:12
URL: http://www.jagomittliv.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0