Första Paleo-veckan

Igår när jag kom hem från Göteborg efter en helg hos Jonna åkte jag till Ica Maxi för att handla inför veckan. Stötte på Moa vid ingången så jag fick sällskap, ibland har man tur! Det var lite lurigare än vanligt att handla då man är rätt van vid det "gamla vanliga" nu efter snart 9 månader med LCHF. Men jag hade tittat ut några recept inför paleo-veckan så det gick ganska smidigt ändå faktiskt; ägg, smör (som jag gjorde ghee av!), mandelsmör, kokosmjölk, bacon, lök, broccoli, avokado, köttfärs, blomkål, sallad, hallon och jordgubbar, loka krusbär/päron, grillad kyckling, paranötter, mandlar och curry. Nu i veckan tänkte jag laga köttfärscurry och en variant av den här, fast som biffar och med blomkålsmos mosat med olja. Det är planen, sen får vi väl se hur det blir!
 
/ Sofia 
 
 

Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag hänger med! Började lite halvt igår.
Till frukost åt jag a-fil med mandel och hallon sedan middag och sedan på kvällen åt jag kokosgrädde med hallon och mandel.
Jag kommer nog inte äta kokosgrädde på det sättet igen.
Smakade grymt sött!
Kokosgrädden är från märket blue dragon och finns på en liten tetraförpackning. Bara 1.8 g kolhydrater/100 g men smakade mycket sötare än min vanliga a-fil. Har tänkt att utesluta filen nu då eftersom jag ska undvika mejerier..
Kanske fungerar att göra smoothie eller något på kokosmjölk/grädde men att äta det som fil var inte alls gott.
Har ni testat det?

Svar: Hej Hanna! Härligt! Nej ingen av oss har faktiskt testat kokosgrädde men jag blir ju helt klart nyfiken nu.. Som du säger kanske de funkar bättre med exempelvis smoothie istället för att äta "som det är". Känns troligt! Ska testa detta nån dag framöver!
NEJtillkolhydrater

2012-10-22 @ 13:15:21
Postat av: Annie

Hej!
Jag är sugen på att börja med LCHF men är en sucker för colazero/cola light... Anser ni att det är okej att dricka en burk till helgen?
Kram!

Svar: Hej Annie! Jag är nog egentligen inte rätt person att fråga om detta då jag är lite lätt beroende av cola light & tycker typ det är det godaste som finns.. Så jag har ju druckit det under min lchf-tid. Egentligen är det ju inte bra för kroppen då det innehåller både sötningsmedel och annan skit.. Men jag tycker absolut inte att det ska hindra dig från att köra lchf! Jag kan faktiskt känna att jag drack mer cola förr, det blir en god cirkel när man lär sig mer om hälsa & kost, man inser att man inte behöver allt strunt man stoppade i sig förr. Så kanske kan lchf hjälpa oss av med suget efter cola light ;) kram /Sofia
NEJtillkolhydrater

2012-10-22 @ 15:40:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0