Sugen på att komma igång?

Först och främst: tusen tack för peppande kommentarer på inlägget från igår. Vilka fina och stöttande läsare vi har, helt otroligt :)
 
Nu till något annat; kanske är det någon som kikat in här som är sugen på att köra gång med LCHF? Är du redo att välja bort socker och stärkelse och se vad det skulle få för (förhoppningsvis) positiva effekter på dig och ditt liv? Det har aldrig varit ett bättre tillfälle att börja än just nu. Bestäm ett datum och kör hårt! Rensa skafferiet och kylskåpet, läs in dig på vad din nya kost innebär och börja njuta av goood mat och bättre hälsa. På Andreas Eenfeldts hemsida Kostdoktorn kan du hitta massvis av bra information och en sida om LCHF för nybörjare. Man kan hitta LCHF-recept överallt men här är ett exempel. Eller så kan ni klicka er in på kategorin recept hos oss här på bloggen och låta er inspireras. Vi är ju inga experter på LCHF på något sätt, även om vi såklart lärt oss en hel del under vår tid med lågkolhydratskost, men fråga gärna om det är något ni undrar så försöker vi givetvis besvara era frågor så gott vi kan!
 
/ Sofia
 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Hej!

Jag är väldigt sugen på att prova lchf, men om man skulle få ett "återfall" och äta t.ex. pommes, är allt förstört då? Svara gärna till min mejl, kan ev. ha fler frågor! Tack! :)

Svar: Hej Johanna! Jag har skickat ett litet mejl till dig :) För andra som är intresserade av svaret: "allt" är så klart inte förstört men man kommer förmodligen ur ketos och riskerar att få tillbaka sötsuget. Jag som inte ätit pasta, pommes eller nått sånt på 8 månader skulle nog dessutom få rätt ont i magen om jag chockade kroppen med massa kolhydrater nu.... Men alla måste hitta ett sätt som passar en själv :)
NEJtillkolhydrater

2012-10-09 @ 17:27:16
Postat av: Maria

Hej
Jag måste fråga något som jag inte lyckas hitta på varken kostdoktorn eller på kolhydrater i fokus.

Jag har försökt läsa på så mycket jag "orkar" (vill inte krångla till det för då vägrar mitt psyke) Jag har förstått hur upplägget är. Men jag undrar om det här med räkning av kolhydraterna.

Jag skriver in på "shape up" appen för att kunna se diagrammet hur jag liggeryill, inte hur de på appen tycker jag ska ligga i fördelning: Protein, kolhydrater och fett.

Men jag läser överallt nu att man "ska" äta 0,8 gånger önskad vikt i protein.
Men det står inte om det är per måltid eller per dag. Detta innebär i mitt huvud att jag som önskar väga 70 (väger 100 nu, startade på 110 *smile*) ska då äta 52g protein?? per måltid eller per dag?? 52g är ju ingenting!!! Ligger på ca 100-125g protein per måltid ca 2 måltider per dag. Hur är det tänkt i protein? Vill inte vara superstrikt, men jag har ju trots allt 30kg kvar... Nja 35 om jag ska önska.. Men håller mig till 70kg som mål (big-boned) :)

Och likadant egentligen med kollisar 5-10 % det är per dag väl?

Hur skulle Ni förklara för en f.d pointsräknare som knappt hade godkänt i matematik?

Eller är det bara jag som är trög helt enkelt och har missat något?

Som ketos läste jag på om igår, det blev liksom reaktion: Jahaaaa!! *lightbulb* Suck nu tycker jag det börjar bli jobbigt.. eller så är jag bara trött idag. Har slutat med läskberoende/koffein och min hjärna vill inte riktigt som jag vill - en vecka tjoohooo!

Usch nä nu svamlar jag bara!!

Tacksam för något svar även om det bara är: Japp du är trögtänkt ;)

Svar: Hej Maria! Du är absolut inte trögtänkt alls! Det är faktiskt lite av en djungel allt detta innan man ”kommer in i det”. Överlag brukar man ju säga att med LCHF behöver man inte räkna något, som när man räknas points eller kalorier i andra dieter. För med LCHF vet du vad du får äta och så äter du tills du blir mätt, inget annat onödigt. Så enkelt är det ju kanske inte alltid, kolhydraterna plockar kanske på om man inte håller lite koll i alla fall. Men kör du på mat som har väldigt lågt kolhydratsinnehåll, som typ kyckling, sallad och bea-sås skulle jag säga att du kan äta tills du blir mätt och sen behöver du inte tänka på så mycket mer!
Vad jag förstår det som är riktlinjen att man ska äta 1-2 gram protein per kilo per DAG (vet inte om det är nuvarande vikt eller målvikt man ska räkna på..), så det stämmer ju nästan med vad du skriver. Sen får man ju tänka att om man äter 100 gram kyckling exempelvis är ju inte allt det ren protein. Tror att kyckling ligger på runt 25 gram protein per 100 gram så då får man ju i sig 25 gram protein på den måltiden om man äter 100 gram kyckling. En bra sida för att hålla koll på sånt här är www.100gram.se , där kan man se hur mycket protein/kolhydrater/fett olika livsmedel innehåller per 100 gram.

Om man vill göra det lätt för sig med kolhydrater ska man hålla sig till livsmedel som har max 5 gram kolhydrater per 100 gram (alltså 5% kolhydrater) – då är du helt på den säkra sidan. Sen beror det ju också på hur mycket du äter av livsmedlet, tar man inte så mycket är det ju inte hela världen om det är över 5 gram per 100 gram för då blir det ju inte så mycket i slutändan ändå…

Nu känns det som att jag också bara svamlar…. ;) Det finns nog inget enkelt svar på de här frågorna egentligen. Jag har aldrig lagt så mycket vikt vid hur mycket protein jag får i mig – jag äter runt 150 gram kött/kyckling/fisk till mina måltider. Sen försöker jag bara äta mat med lågt kolhydratsinnehåll så att man slipper väga och hålla koll.. Sen beror det ju såklart också på hur strikt man är och vad man vill uppnå med sin kost, såklart..

Hoppas att du känner att du fick ut något vettigt ur det här svaret :) Om du har fler frågor eller funderingar som du tror vi kan hjälpa dig med är det bara att höra av dig så ska vi försöka dela med oss av det vi kan och det vi har lärt oss! Lycka till med din lchf-resa :)
// Sofia
NEJtillkolhydrater

2013-01-23 @ 01:43:32
Postat av: Maria

HÄR var inlägget! *plöjer hela Er blogg ju*

Vilket skratt jag fick när jag läste din förklaring på protein.. Haha jag trodde på fullt allvar att min 100g kycklingfilé räknades som 100g protein. Det händer lite fööör mycket i min kropp nu alltså.. *slår mig på pannan* :)

Självklart är det så! Har kollat in 100gram.se men även Livsmedelsdatabasen. Jag är på rätt spår! Ligger överlag på 50-60g protein och 10-20 kollisar tänker inte gå in och räkna hela tiden men du gav en superbra förklaring till mig och jag tackar dig så! jag fortsätter som jag gjort. men kommer testa så mycket som Ni gjort!!

Måste bara flika in att jag tänkte på Er igår vid bea-hyllan på Maxi. Hade då läst om Eran första gång med vitlöksbean.. Men jag vågade inte haha! nej det säkra före det osäkra, så blev Lohmanders Aioli Chili istället, så tänkte jag när jag gick därifrån att nu är jag som Sofia med sin Kyckling!!
:P
Jag är så glad att jag hittade Er! Ni är helt underbara!

Svar: Jag kan lova att du inte är den enda som tänkt så, det är verkligen inte helt självklart det här :) Det är väl alltid skönt med ett gott skratt, man måste kunna skratta åt sig själv ibland! Ha ha, det säkra går alldeles för ofta före det osäkra för mig. Jag är ju helt hopplös med min kyckling.... ;) Vi tycker också det är kul att du hittade hit! Säg gärna till om det är något du vill läsa mer om eller om du har frågor om nått! // Sofia
NEJtillkolhydrater

2013-01-26 @ 19:43:59
URL: http://mariaroos.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0