Tor for president!

Minns ni att jag skrev om att det skulle vara inspirationsdag i Borgstena? Idag var det dags! Igår började jag känna mig lite krasslig, blir grymt arg på min kropp för jag var ju nyss sjuk. När jag vaknade idag kände jag mig helt igentäppt i hela halsen och tappade nästan rösten. Jag hade verkligen velat vara med på Crossfit passet kl 11.00 men jag fick inse mina begräsningar. Jag åkte i alla fall dit och var med på föreläsningen med Tor Åhman. Och det var väl en himla tur det, för det var en riktigt, riktigt bra föreläsning. Tor jobbar på Onyx (ett gym här i Borås) och driver Delta Fitness. Han kör hårt med Crossfit och käkar paleo-kost. Jag tänkte skriva två egna inlägg för Crossfit och Paleo senare för det är två väldigt intressanta saker som jag är sugen på....
 
Tor pratade om kost och träning. Att man bör välja bort framför allt pasta, potatis, ris och socker (you are preaching to the choir!) Han förespråkar att äta naturligt. Det man kan, eller skulle kunna, odla eller föda upp själv ska man äta. Inget annat. Finns det mer än tre saker på en innehållsförteckning du inte förstår vad det är ska man inte köpa det. Ät sånt som växer ovan jord (lchf, javisst!) och håll intaget av mat på en nivå där du orkar träna så mycket som du önskar men inte så mycket att du bygger fetma. Undvik kemikalier, givetvis. Träna allsidigt och träna hela kroppen varje gång. Han avslutade med att uppmana oss alla att testa att utesluta stärkelse, socker och mejeriprodukter under 4 veckor, för att se hur bra kroppen mår av det. "Utmana er själva", uppmanade Tor. Jag är ju halvvägs där, bara lite mejeriprodukter jag behöver lära mig att leva utan. Vi får väl se, vi får väl se...
 
Tor berättade sin story om att ha gått från överviktig till sjukt vältränad - ni skulle sett honom, det var halva nöjet med föresläsningen... Att välja rätt kost och bra träning för sin hälsas skull. Vilka resultat man kan uppnå! Det var en otroligt inspirerande stund och en perfekt lördagsaktivitet. Tack till Anna som fick mig att gå dit :)
 
/ Sofia
 
Här förklarar Tor hur vår blodsockerkurva ser ut när vi äter massa kolhydrater. På bilden fyller han i sin egen, en mer jämn kurva. Skulle tro att min håller sig däromkring också!
Det var en minimässa med några olika företag som ställde ut. Jag köpte ekologisk läppsalva. Jag är verkligen omöjlig med lypsyl och läppglans, äger typ 100 st....

Kommentarer
Postat av: Linda

Hej. Jag kom på att min man är ute och går med Angelicas kusin Love och våran hund varje dag minst 4 km. Det har han gjort sedan mitten på augusti då han tog över föräldraledigheten. Så det kan ni lägga på. Ha en bra kväll med A. /Linda

Svar: Hej Linda! Så duktig han är :) Du får hälsa honom och tacka för bidraget!! Nu börjar vi äntligen närma oss målet... Kvällen igår med Angelica var toppen, som vanligt :) / Sofia
NEJtillkolhydrater

2012-10-13 @ 17:55:17
Postat av: Anna

Hej Soffi! Ja visst var det inspirerande!! Han är grymt duktig. Synd du missade passet. Syns imorgon.
Kram Annis <3

Svar: Ja det var verkligen synd :( Men det kommer förhoppningsvis fler tillfällen! KRAM <3
NEJtillkolhydrater

2012-10-14 @ 11:50:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0