Biffar för hela slanten

Idag var det dags för lite variation i min extrema kost som råder den här veckan. Jag slängde ihop biffar och vitlökssmör och käkade detta tillsammans med en klick bea-sås. Man får ju inte glömma såsen till köttet, den feta såsen, som mättar och ser till att jag inte behöver något att äta mellan mina mål. Ni vet ju att jag gillar storkok så att jag slipper laga mat varje dag; denna omgång gav mig middag för kvällen och sex stycken matlådor. Smidigt som tusan! Och gott dessutom, snäppet bättre än kyckligen jag käkat resten av veckan..  
 
BIFFAR
1,2 kg blandfärs
2 ägg
2 tsk salt
3/4 tsk svartpeppar
Smör till stekning
 
Blanda köttfärsen, äggen och kryddorna och forma till biffar. Stek lätt i smör och lägg sedan alla i en form och sätt in i ugnen på 225 grader i 15-20 minuter. Hur smidigt som helst att laga maten i ugnen, sköter ju sig självt alldeles utmärkt!
 
VITLÖKSSMÖR
100 gram rumstempererat smör
2-3 pressade vitlöksklyftor
1 krm svartpeppar
1/2 tsk salt
(egentligen skulle man ha 1/2 msk pressad citron men det hade jag inte hemma, funkade bra ändå!)

Rör helt enkelt bara ihop allt, ställ in i kylen så det stelnar lite och ta fram den en stund innan servering. Lägg uppe på de varma biffarna och låt smöret smälta.

/ Sofia

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0