För bra för att vara sant..?

I Helsingfors hittade jag denna chokladkaka i en mataffär. Mjölkchoklad sötad med extrakt från Stevia-växten. Näringsinnehållet visar 23,5 gram kolhydrater per 100 gram, ungefär som den 86% Marabou Premium (19gr kolh/100 gram) som jag unnar mig ibland. Jag har på senare tiden blivit väldigt kritisk till sötningsmedel överlag, då dessa kan lura kroppen att producera insulin och insulin lagrar fett i kroppen. Jag är verkligen ingen expert på det här med sötningsmedel, så det kan hända att jag är ute på djupt vatten nu... Men vad jag har förstått så finns det två olika typer av sötningsmedel: naturliga och artificiella. Naturliga återfinns i naturen och vssa utvinns tex. ur växter. Artificiella är framställda på syntetisk väg, naturliga substanser sätts ihop på konstgjord väg och bildar ett nytt ämne. Jag läste någonstans att tillsammans med kemiska tillsatser är artificiella sötningsmedel det absolut sämsta man kan stoppa i sig, ur hälsosynpunkt. Stevia är ju som vi vet då en ren naturprodukt och borde alltså vara bättre än de artificiella....? Men fortfarande inte bra...?
 
Chokladkakan på bilden nedan var i alla fall djävulskt god. Smakade nästan precis som vanlig mjölkchoklad och för mig som kört LCHF i över åtta månader var det en väldigt annorlunda känsla. Den var så god att jag blir grymt misstänksam. Kan den här verkligen vara okej att äta? Uppenbarligen innehåller den ju inte mycket mer kolhydrater än den 86%iga mörka chokladen, men är det liksom något annat som är dåligt med den istället? Är det ändå bättre att äta vanlig choklad med hög kakohalt men med riktigt socker för att undvika sötningsmedel? Vilken djungel.... Någon som kan mer än mig om detta?
 
/ Sofia
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Hanna

Kör just nu en utmaning med min kille att inte äta godis m.m. Har klarat över 50 dagar :) när vi inte tävlar längre ska jag testa lite olika choklad :)

Svar: Kul med utmaningar :) Bra jobbat med 50 dagar!
NEJtillkolhydrater

2012-10-02 @ 13:34:10
Postat av: Frida

Indianerna åt Stevia som ett preventivmedel så man kanske ska vara lite mer försiktig med just detta...

Svar: Det låter ju sådär..... Har dragit ner på det väldigt mycket det senaste. Finns massa gott att äta utan både socker och sötningsmedel :)
NEJtillkolhydrater

2012-10-02 @ 20:43:34
Postat av: Hanna

Bara för att något kommer från växtriket betyder det inte alltid att detta är bättre än det som är kemiskt framställt. Den senaste forskningen visar att aspartam antagligen inte har de hemska biverkningar man varnat för som tex canser. Anledningen till att man sagt att aspartam skulle vara farligt är att det innehåller en metylgrupp dock är det flera ämnen i vår kropp som gör detta. Stevia finns det inte lika mycket forskning bakom och att säga att stevia som vi finner i butiker är naturligt är tyvärr en grov överdrift. Idag säljs steviolglykosiderna under stevia men ren stevia är inte godkänt som livsmedel idag. Utan stevian måste genomgå kemsika behandlingar innan vi får fram det ämne som sälj i butikerna. Personligen tror jag att sötningsmedel är ett bättre alternativ än socker men att säga att det "naturliga" är bättre skulle jag nog vara försiktig med. Tänk tex vissa svampar vi har i skogen dessa är naturliga och från växtriket men kan ge extremt stora skador!!
Nu har jag delat med mig lite av mina tankar och kunskaper hoppas det tas på rätt sätt.
Tack för en roligt blogg att följa:)!

Svar: Tusen tack för dina tankar, kul att få höra andras åsikter kring detta! Jag tror överlag att man ska hålla ner på sötningsmedel men jag inser också att man kanske inte kan leva ett så suuuperstrikt liv för all framtid. Ska man "unna sig" något och det blir ett bakverk med lite steviaströ i, så får det kankse gå an :) Tänker nog däremot inte köpa mjölkchoklad sötad med stevia igen för den var så god att jag vräkte i mig och sånna fasoner vill jag inte hålla på med ;)
NEJtillkolhydrater

2012-10-02 @ 22:38:59
Postat av: Bere

Cavalier gör choklad sötad med stevia. Det är ett belgiskt märke som finns att köpa i Sverige. Jag har sett att folk har hittat det på ICA (Maxi?) men i Jönköping där jag bor finns det på Hemköp. Det finns massa olika sorter och de är skitgoda.

Det är nog en god idé att vara lite misstänksam mot innehållet även om det är stevia men jag tycker det är ett bra alternativ till chokladen sötad med riktigt socker. Alla är ju olika, blir man triggad så kanske man ska vara lite extra försiktig. Annars tycker jag personligen att det är okej att äta den chokladen någon gång ibland.

Svar: Jag kommer nog fortsätta ta 70% eller 86%ig "vanlig" choklad. Den kan jag äta ett par rutor av och känna mig nöjd. Den här mjölkchokladen var alldeles för farlig för mig ;)
NEJtillkolhydrater

2012-10-03 @ 07:52:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0