Trött på LCHF-världen

OBS! VARNING FÖR NEGATIVA VIBBAR OCH PROVOCERANDE ÅSIKTER I KOMMANDE INLÄGG!
 
 
För mig är LCHF ett sätt att leva. Jag äter lågkolhydratskost för att må bra. Sedan jag började välja bort socker och stärkelse från kosten känner jag mig friskare, starkare, piggare och snyggare. Jag har inte rasat i vikt men jag har tappat några kilon och minskat några centimeter här och där. När folk frågar hur länge jag ska "hålla på med detta" svarar jag "tills jag inte mår bra av det längre". Ibland önskar jag att det inte hette LCHF, jag önskar att det inte fanns något namn för det. Att jag bara valde att äta en viss typ av mat, precis som alla andra också gör det valet. Kan vi inte börja kalla den "vanliga" kosthållningen för "HCHF" eller de som bantar på det "klassiska" sättet för "LCLF" och så kan de också få försvara och förklara sin "diet"?
 
Ett val jag gjort är att ha den här bloggen tillsammans med världens bästa Jonna. Jag tycker det är roligt att dela med mig av vardagen, tipsa om god mat, motivera andra till morgonpromenader och kanske få någon annan att välja samma linje som mig; att kunna äta sig mätt på riktig mat och må bra av det. Vi har även Instagram där jag slänger upp en bild då och då, när jag känner att jag har något extra bra jag vill dela med mig av.
 
Men jag kan känna att det har blivit lite av en "LCHF-bubbla". Alla som bloggar, instagramar eller what so ever är så upp över öronen positiva och engagerade. Jag vet inte hur många bilder varje morgon jag ser på Instagram med allas frukost. Helst rysk youghurt med bär. Och riven kokos. Då är man verkligen med i spelet! När jag väl har börjat störa mig på något kan jag inte sluta. Det finns vissa ord som alla verkar har enats om ska användas hela tiden. Exempelvis mellis (mellanmål) och kvällis (kvällsmat). Varför ska vi som äter lågkolhydratskost skapa nya ord ihop?! Ska de som äter "vanlig" kost bomba varandra med bilder på frukostfrallan och överdriva om hur god den varit? En annan klassiker är ju att ta ett kort på sin Celsius-burk (som kanske inte alls är så bra btw). Vi alla vet hur en alliminiumburk ser ut, den behöver inte dyka upp på Instagram 10 gånger om dagen. Nu när jag tänker efter måste jag nog dessutom be Jonna sluta använda ordet "promme" hela tiden. Och jag ska sluta skriva "promenix". Det heter faktiskt promenad.
 
Ett kapitel för sig är ju LCHFklubben.se's facebooksida. För det första kan jag ibland känna att de ser lågkolhydratskost som ett sätt att tjäna pengar. LCHF innebär, enligt mig, att man ska äta naturlig mat, bli mätt och må bra. De rear ut Sukrin på sin webshop och lägger upp massa bilder på LCHF-bakverk. Sötningsmedel är inte en del av naturlig kost och absolut inget man ska vräka i sig. Jag menar inte att man inte ska baka, aldrig dricka cola light eller vara någon övermänniska. Se på mig bara, jag dricker alldeles för mycket light-läsk och äter LCHF-glass. Min poäng är att man ska vara medveten om att det är något man unnar sig och egentligen inte går i linje med LCHF. 
 
LCHFklubbens favoritord är ju utan tvekan MUMS. Jesusamalia, det har ju tappat sin funktion efter alla gånger de skrivit det i en statusuppdatering (se mitt kollage nedan). Det låter så löjligt när de propagerar "världens bästa middag, MUMS" varenda kväll. Jag blev tillslut så trött på att det att jag "unlikade" deras sida. Så slipper jag gå runt och bli upprörd över deras oproffsiga sätt och otillräckliga vokabulär.
 
Och sen är det faktiskt så, att LCHF är inte Guds gåva till människan, alla älskar inte LCHF och alla vill inte leva enligt det. Vi som har hoppat på tåget blir ofta lite "frälsta" just för att man inser hur bra man kan må men vi får inte glömma att vara ödmjuka och förstå att det finns andra sätt att se på det.
 
Cecilias blogg är ett riktigt bra exempel på hur jag tycker vi ska se på lågkolhydratskost. Riktig, naturlig mat, inga könstigheter och kombinera bra kost med träning och motion. Kan vi inte bara ta oss ur den här jäkla bubblan och lära oss att leva MED lchf istället för att leva FÖR lchf?
 
PS. Jag vet att jag också kanske kan verka lite över-positiv över allt ibland. Som att morgonpromenader är det bästa som finns och att jag inte saknar något alls.. Men jag är faktiskt helt ärlig när jag skriver det, men  jag inser också att jag kan skriva mer om sånt som stör mig. Sånt jag faktiskt saknar ibland. I promise, jag ska bättra mig!
 
/ Sofia
 
 

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Kan hålla med dig till viss del! Att välja att äta vissa saker och inte äta vissa saker behöver väl inte bli en så stor karusell. Tycker det är skönt att någon vågar uttala sig om det här!

Svar: Hej Mikaela! Tack. Precis så känner jag, det har blivit en väldigt "big deal" det här med hur man väljer att äta, om man inte äter enligt det "normala". Det kan jag önska att man hade sluppit :)
NEJtillkolhydrater

2012-09-18 @ 14:28:48
Postat av: Johanna

Sofia! Jag kan tycka att du är aaaaningens negativ och överreagerar lite smått till viss del, MEN jag håller med dig till en viss gräns. Eller i mycket, bara inte lika "kraftfullt" som du uttrycker dig :)
Jag själv känner mig som en sektmedlem..:S Lite läskigt, men precis som du skriver så trivs jag, och min kropp, väldigt bra med LCHF-kosten.

Fortsätt som ni gör, inspirerar massor!

P.S Mums är iofs ett rätt bra ord tycker jag, men kanske inte till ALLA rätter VARJE dag! ;)

Svar: Hej Johanna! Jag håller med dig, jag är inte bara aaaningens negativ utan jag är vääääldigt negativ här och kanske överreagerar jag lite. Men jag har ändå gått och tänkt på detta ett bra tag nu och kände att jag var tvungen att skriva lite om det. Kanske kom allt på en gång... ;) Jag gillade också ordet mums innan och tyckte det var ett bra ord för att beskriva något men nu har de förstört det för mig... Precis som en låt som spelas för mycket på radion... Hehe. Tack för de fina orden! // Sofia
NEJtillkolhydrater

2012-09-18 @ 16:08:52
URL: http://kanduvisslajohanna.blogg.se
Postat av: Anonym

Bra inlägg! 'tyvärr' är jag en av dem som missbrukar #lchf på instagram.

Svar: Tack! Tycker verkligen det är helt okej att lägga upp precis vad man vill på Instagram men som du menar kanske man inte alltid ska förknippa det med lchf om det inte hör dit! :)
NEJtillkolhydrater

2012-09-18 @ 18:44:39
Postat av: Tilde

Håller helt med dig, ofta när jag ser alla inlägg om hur mumsiga mellis folk äter blir jag mest motiverad till att äta lösgodis i protest, fast det skulle ju bara vara destruktivt för mig själv ;)
jag har i flera år fruktat luncherna på jobbet när kollegorna ska kolla ner i matlådan och kräva en förklaring till innehållet, istället för en avslappnad paus måste man försvara sig varje dag. men nu har jag nytt jobb o då har jag ändrat taktik. När folk frågar vad jag äter med stora ögon så svarar jag bara vad det är och att det är gott. Inte förklarande, försvarande utan bara helt neutralt konstaterande, precis som om det varit pasta, och då verkar folk acceptera det som helt normalt oxå! Så skönt!!

Svar: Hej Tilde! Hehe, jag förstår vad du menar :) Jag tycker verkligen att mycket man får äta när man kör LCHF är otroligt gott men det är ju inte väääärldens bästa frukost, lunch, mellis, middag osv varenda dag.... Skönt! Jag tror verkligen att det är så man får börja, att själv inte göra det till en så stor grej. Bra att du har hittat en fungerande taktik :D
NEJtillkolhydrater

2012-09-18 @ 19:16:02
Postat av: Anonym

Jag skrev nyss att jag missbrukar #lchf men menwr på det sättet att jag ofta söker och kollar matbilder för inspiration och själv lägger ut matbilder. Tycker dock det är jobbigt när 'alla' som gillar lchf helt plötsligt är bästisar, bilderna på celsius och alla kladdkakor/choklad/godis. Verkar som en del äter sånt varje dag. Själv blir jag lockad men försöker hålla mig till mat med lite undantag för nötter och bär ibland :)

Svar: Jaha okej, I see! :) Vi verkar tänka rätt lika om detta.. Intressant att höra vad andra tycker också!
NEJtillkolhydrater

2012-09-18 @ 19:28:05
Postat av: Sofia

Åh kunde ha skrivit det där själv! Blir helt galen ibland och vill bara stänga av datorn i ren protest haha. Något som stör mig ÄNNU mer just nu är det här förbannade jagandet av ketoner!! Nu ska man tydligen MÄTA hur bra man äter också. Det räcker inte med att äta LCHF, man ska ligga inom ett visst intervall också för att vara en sann LCHF-are... Herregud, det börjar verkligen kännas sektaktigt! Själv säger jag bara att jag dragit ner på kolhydraterna ;) Folk blir helt crazy om man säger att man äter LCHF ju.

Svar: Hej Sofia! Eller hur! Jag blir irriterad varenda gång jag går in på Instagram. Visserligen väljer jag ju själv att faktiskt gå in men man vill ju ändå se de där bra bilderna, men riktiga recept, tips och motivation! Blir bara en sån djungel att hitta... Jag håller med dig, det börjar gå lite överstyr, känns det som.. Mår man bra är det väl ett alldeles utmärkt mått på att kosten passar! Ska börja köra på det också, så slipper folk bli så upprörda ;)
NEJtillkolhydrater

2012-09-18 @ 19:40:41
Postat av: sara

Haha, jag & celsius hamnar på instagram när jag simmar ;) och ordet mellis är väl inte nytt? Sa jag redan som barn ;)
Men håller med om mycket. Men tror bubblan blir annat bara lchf blir mer rotat. Än känns det nytt o främmande / spännande för många & då blir man nog lite av en grupp. :)

Svar: Hej Sara! Nej, mellis är inte nytt men tycker ändå det känns lite "löjlligt" på något sätt att alla helt plötsligt börjar använda samma ord.. Jag är säkert lite överkänslig och stör mig på småsaker... ;) Jag lägger säkert också upp bilder på Instagram, skriver saker på bloggen och använder ord som folk stör sig på. Som tur är har vi alla olika åsikter och tankar :) Håller med dig, LCHF är ju trots allt rätt "nytt" fortfarande. Längtar tills det lägger sig lite... Kram! / Sofia
NEJtillkolhydrater

2012-09-18 @ 20:19:47
URL: http://saaraaaa.blogg.se
Postat av: Lollo

Alltså, jag kan bli less på hela grejen. Less på att lägga upp mat, less på att blogga, less på att blotta mig. Och då skär jag ner tills jag känner att jag vill dela med mig igen. Vad gäller lchf-klubben kan ni nog ana vad jag tycker, i och med att jag försvinner därifrån nu... ;) Helt plötsligt verkar många lchf-are VISST döma alla som äter pasta eller formfranska, vilket jag tycker är oerhört korkat. Varför måste allt heeeela tiden dras till sin spets?! Och delas in i fack? Det tråkigaste tycker jag däremot är alla som verkligen bantar med lchf, eller sprider träningshets och "thinspo". Näää nu ska jag ge mig - vart ju en hel novell! Kram på er i alla fall!

Svar: Hej Lollo! Man får ju inte glömma att man ska göra allt sånt där för sin EGEN skull på nått vis. Så fort det blir ett måste så är det inet lika roligt längre.. Ja, kunde ana det i och med din flytt ;) Håller med, det är verkligen upp till var och en att köra så strikt/liberalt man vill. Det jag känner är väl bara om man "fuskar" och käkar pasta så får man ju liksom inte hashtagga LCHF... Egentligen skulle jag vilja ta bort LCHF i signaturen för bloggen, bättre om man bara hade bloggat "allmänt" så blir det ingen stor grej när man "frångår" lågkolhydratskosten... Nu skrev jag väl en hel novell tillbaka..... ;) kram!
NEJtillkolhydrater

2012-09-18 @ 20:33:38
URL: http://lolloslchf.blogspot.se
Postat av: Cecilia Folkesson

Åh vad glad jag blev! Jag satt och läste igenom inlägget och började fundera på vad jag gör för störiga saker. Jag vet ju med mig att jag ALDRIG använt mellis ;) haha.

och jag stör mig med!! mset stör jag mig när folk dricker cola light och tror dom äter LCHF. DEN. och stirrar sig blinda bara på kolhydratsinnehåll och inte e-nummer etc.

då blir det fel. tycker jag. Fortsätt med det ni gör! ni är grymma!

Svar: Nej hos dig finns inget att störa sig på, därför är det så avkopplande att läsa din blogg och se dina instagram-updates, man behöver inte brusa upp sig ;) Jag håller med! Jag dricker dock cola light liite för ofta men jag är ju fullt medveten om att det INTE är bra och att det definitivt INTE är lchf. Det är en brist som jag jobbar på helt enkelt...
Tusen tack!! :) Detsamma till dig!
NEJtillkolhydrater

2012-09-18 @ 20:41:02
URL: http://ceciliafolkesson.se
Postat av: Anna

Intressant!!! Jag håller med dig till viss del. Jag diskuterade detta förra veckan och tycker de har blivit riktigt jobbigt. Försöker att inte ens använda LCHF längre. Lättare sagt än gjort, men försöker iaf. Anledningen till att jag lägger upp maten är att jag förhoppningsvis inspirera andra till att testa nya maträtter. Jag behöver själv detta och då är instagram perfekt till att kolla igenom tycker jag :D Jag har ofta problem med att komma på vad jag ska äta :/
Sedan håller jag fullkomligt med när de gäller fika osv. Jag slutade med mitt gamla liv för att komma ifrån just all fika. Varför ska jag då ersätta de med LCHFfika, dock tar jag ju hellre de än de vanliga. Jag äter LCHF för att min mage mår bäst av de då jag har en sjukdom. Jag tycker alla ska få äta precis vad de vill och vad som passar bäst för individen. Jag hjärntvättar inte någon till att äta LCHF bara för att jag gör de, men vissa borde kanske tagga ner lite på den fronten :D Mellis och kvällis har min morsa sagt sedan jag var liten, men jag använder dock inte de ändå :D Har de kommit med LCHF? sedan trodde inte jag man åt mellanmål när man åt LCHF? Kanske är något nytt på senare tid, jag har "lärt" att man ska äta tre mål om dagen. (just för att komma bort ifrån de här småätandet)Ja, nu gör man ju som man vill. Jag hoppas du förstår hur jag menar iaf :P Tack för ett bra inlägg, hatten av till dig!kramar

Svar: Hej Anna! Jag vill också dra ner på användandet av "LCHF", låter mycket bättre att använda lågkolhydratskost eller helt enkelt att man inte äter socker och stärkelse. Jag tycker det är jättebra med Instagram för att hitta nya recept osv, men det blir så många bilder att leta igenom för att hitta de där guldkornen.. ;) Jag unnar mig bara LCHF-fika vid speciella tillfällen, har insett att det är bäst att hålla sig från sötningsmedel så mycket det bara går. Nja, mellis och kvällis är väl gamla uttryck men verkar ha blossat upp i "lchf-världen" för där används det kort och tvärs! Instämmer helt, mellanmål ska inte vara nödvändigt, grunden i LCHF är ju som du säger att äta sig mätt på de ordentliga målen.. Tror vi har ganska likande åsikter, kul att höra vad ni andra tycker också! Kram!
NEJtillkolhydrater

2012-09-18 @ 21:12:43
URL: http://overenskommelsen.blogg.se
Postat av: Anonym

Tack för ditt svar :) jag hoppas de taggas ner lite så de blir lite lugn och ro kring kosten. Sov gott! Kramar

2012-09-18 @ 22:32:47
Postat av: Hanna

Jag tyckte väldigt mycket om det mesta du skrev och håller med MEN stycket om Guds Bästa Gåva kan jag faktiskt förstå den som har levt med övervikt, diabetes,ledvärk, ibs etcetc. och blivit av med dessa besvär med denna kost vars namn vi inte gärna nämner; att det kan kännas som att man har fått ett nytt liv och chans att njuta av hela livet, inte bara de 20 första åren kanske. Därför känns det att jag har förståelse för dessa "stora" ord.

Svar: I get your point, det har du faktiskt helt rätt i. Jag tänkte mer överlag på de som bara kört LCHF ett tag och verkar vilka frälsa alla andra, typ. Såklart att det kan vara guds gåva för vissa :)
NEJtillkolhydrater

2012-10-04 @ 12:44:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0