Underbara #30rätt

I lördags skrev jag ju att sista dagen för våra #30rätt skulle varit igår. Det var ett tankefel; visserligen hade vi hållt på i exakt 4 veckor igår, men 30 dagar slutar på imorgon, 9:e april. Det gjorde faktiskt inte så mycket skillnad för jag har faktiskt tänkt att köra på i samma bana ändå! Men, vad innebar nu dessa #30rätt som vi tjatat om hela tiden? Och vad tyckte jag om det, hur gick det och vad kommer jag fortsätta med?
 
Inget småätande och inget godis
Detta har faktiskt varit det allra enklaste. Noll tollerans för mig funkar allra bäst - det blir liksom inte ens ett alternativ att ta en liiiiten chokladbit eller liiiite nötter för man vet att det inte är OK. Nu är jag inte ens det minsta sugen på sånt, så jag kommer fortsätta med det ett tag till. Kanske vissa undantag på helger om det är något speciellt som sker. 
 
Inget sötningsmedel 
Även detta har varit rätt smärtfritt. Jag trodde att jag skulle längta ihjäl mig efter cola light men det har gått förvånandsvärt bra. Det är faktiskt ett personligt rekord att vara utan det i 30 dagar så high five till mig själv! Att skippa bakverk och sånt känns bara skönt, faktiskt. 
 
Ingen alkohol
Det bästa med detta har varit söndagarna som har känts så mycket längre när man inte är bakis och när man är pigg. Bara det gör att det helt klart är värt att dra ner på festandet. Men noll tollerans på alkohol funkar inte för mig, innerst inne i mig bor nämligen en partytjej som trots allt tycker det är rätt kul att ta några drinkar och gå ut och roa sig! Men varje lördag behöver man ju inte hälla i sig alkohol - det är trots allt inte bra för kroppen alls.
 
Träning en timma om dagen
Det här trodde jag skulle bli riktigt jobbigt faktiskt - bara att få till det rent tidsmässigt kändes svårt. Men jag har faktiskt varit på gymmet nästan varje dag under dessa 30 dagar. De dagar jag har gym-vilat har jag gått långa promenader och ibland har det blivit båda två på en dag. Det känns bra! Vill man så går det - och vill man förändra sin kropp får man banne mig vara beredd att svettas lite.
 
Sova 8 timmar varje natt
8 timmar har det kanske inte blivit riktigt, men 7 timmar har jag nästan fått ihop alla nätter i alla fall. Det är skönt att vara utvilad! 8 timmar känns dock lite over kill - man hinner ju inte med livet typ.... Men jag kommer definitivt att fortsätta försöka få mina 7 timmar åtminstonde. 
 
(Periodisk fasta)
Jag har ju även kört periodisk fasta på veckodagarna, alltså bara ätit mellan 12.30 och 20.30 och sedan fastat resten av dygnet. Det funkar bra! Skönt att slippa äta frukost, godare när man väl äter sina mål mat och det känns bra för kroppen helt enkelt. Så detta kommer jag fortsätta med.
 
Jag har bara bra saker att säga om dessa 30 dagar (nåja, snart 30 i alla fall) när vi har försökt göra allt rätt. Som ni kanske förstått är jag en allt-eller-inget-människa så sånt här passar mig perfekt. Älskar utmaningar och har insett att om vill man förändra/förbättra sig kan man inte bara låta det rulla på i gamla hjulspår - det gäller att lägga i en högre växel och gasa på! Det låter kanske för bra för att vara sant att det skulle kännas så här bra med så många "regler" i vardagen. Men jag lovar, jag hittar inte på, jag har verkligen diggat det som tusan. Det får väl vara för bra för att var sant, i så fall. 
 
Jag försöker att inte kolla så mycket på vikten nu för tiden, för om man blir av med fett och bygger muskler istället väger det ju faktiskt mer även om man får en snyggare kropp. Så det mer intressanta är ju kroppsmåtten, eller hur? Minus 2 cm i midjan och minus 1 cm kring varje lår får man väl vara nöjd med? Och minus 1,5 kilo också, om man nu vill ha lite koll på vikten också.. Vi får väl se om det fortsätter så här om jag fortsätter att välja rätt val i livet ett tag till, eller om jag bara har haft tur hittills!
 
/ Sofia 
Träning, bra mat och goda vanor under 30 dagar! 

Kommentarer
Postat av: Lina

Grymt jobbat! Tycker du ska vara supernöjd med resultatet :)
// Lina

Svar: Hej Lina! Tack så mycket :)
NEJtillkolhydrater

2013-04-08 @ 21:11:00
URL: http://linapetersen.wordpress.com
Postat av: Sara Björk

Känns det nå jobbigt när du går från helg till pf igen? :)

Svar: Nja, alltså det är lite jobbigare på måndagen än resten av veckan men inte så jättefarligt faktiskt :) Funkar helt okej!
NEJtillkolhydrater

2013-04-09 @ 14:18:27
URL: http://saaraaaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0