LCHF-semla med hallonfyllning

Imorgon är det fettisdagen - ursprungligen en kristen högtid och en av de tre dagar i "fastlagen", de tre dagarna före fastan. Namnet syftar till all god mat som brukade ätas på fettisdagen och därav traditionen att käka semlor, antar jag. Givetvis finns det ett gott alternativ för oss som håller nere på kolhydraterna också! 
 
Receptet nedan hittade jag hos Åse
 
Det här behöver du (för 3 lagom stora semlor)
2 ägg
2 msk stevia strö
0,5 dl grädde
1 msk koksnötsmjöl
1 dl mandelmjöl
1,25 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1 tsk kardemumma
 
Hallon och grädde till fyllningen 

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader och vispa äggen och sötningen poröst. Sedan häller du i alla övriga ingredienser och rör om ordentligt. Låt sedan smeten stå i fem minuter innan du formar till bullar och lägger på en plåt med bakplåtspapper. Min smet blev rätt så "rinnig" och väldigt kladdig så jag tog i lite extra mandelmjöl. Tyckte fortfrande att det var svårt att forma dem, så jag klickade bara ut dem på plåten. I alla fall, grädda sedan bullarna i ca 20 minuter. Jag såg att Åse hade fått kommentarer om att semlorna blivit platta för många, och mina blev också rätt platta faktiskt. Men utseendet är väl inte det viktigaste, det är väl ändå insidan som räknas? ;)

Jag har aldrig varit förtjust i mandelmassa så jag äter mina semlor utan det men hos Åse hittar ni som sagt hela receptet med mandelmassan också. Jag delade semlan så att jag fick ett lock, gröpte ur lite "bröd" och fyllde sedan istället semlan med varma hallon. Sedan spritsade jag ut grädde i bullen, satte på locket, strödde lite kokosmjöl på locket för syns skull och dekorerade även med några hallon. 

ÄT och NJUT, riktigt gott blev det!

/ Sofia


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!

Jag undrar om ni någonsin har fuskat sedan ni började med lchf? Då tänker jag inte lite frukt eller för mycket hallon utan har ni sedan ni började med lchf ätit potatis, godis osv?

Har läst att några kör lågkolhydratkost och har en ätardag

Svar: Hej! Jag personligen har aldrig fuskat i den bemärkelse att jag ätit något som inte är OK enligt lchf, så som potatis, pasta, chips osv. Det har jag hållit mig helt borta från i över ett år nu. För mig har det inte varit svårt alls för jag saknar inget från tiden innan lchf. Jag känner verkligen hur bra jag mår utan det så för mig finns det ingen anledning att fuska. Sen kanske man har råkat få i sig något som inte är helt okej när man ätit hos någon annan eller på restaurang men sånt får man ju leva med.. För mig känns det onödigt med en "ätardag", om det innebär att äta mat med mycket kolhydrater just för att jag inte saknar det. Då har jag hellre en ätardag när jag frossar i god lchf-mat lite extra... :)
NEJtillkolhydrater

2013-02-11 @ 21:37:00
Postat av: Silvia

Hej igen!
Jag skrev i kommentar inläggen den 10/2 om mina km för den här veckan..har ni tagit med dom ? ;) fick inget svar..:(
Viktiga grejer vet ni..:) jag joggar och går som en galning ..hahaha.. Ner till Smyge ska vi ju ;)
Kram

Svar: Hej Silvia,Jajemen, dina kilometer är registrerade har bara inte hunnit svara. Mycket att fixa innan Barcelona ;) Och du är superduktig! Keep it up!
Kram! / Jonna
NEJtillkolhydrater

2013-02-12 @ 01:48:40
Postat av: Silvia

Tack :)
Ha en underbar resa och njut nu riktigt mycket tjejer !
Kram på er!

Svar: Tack så mycket :) Kram till dig också!
NEJtillkolhydrater

2013-02-12 @ 08:12:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0