Very low carb

Utmaningen den här veckan är att hålla sig under 20 gram kolhydrater per dag - alltså strikt LCHF kost. I början när man kör igång med lågkolhydratskost förstår jag att det kan vara svårt att veta vad man kan äta och inte och vissa tycker kanske det är svårt att räkna på hur många gram det blir. Efter ett tag med LCHF har man sedan mer koll på saker och ting och man vet vad man kan äta.
 
För att verkligen ha stenkoll nu i veckan, och dela med mig till er, räknar jag ut kolhydratsvärdet på måltiderna. Idag åt jag kyckling, sallad och bea-sås till lunch. För kycklingen och bea-såsen räknar jag inte med några gram kolhydrater alls, det blir så lite ändå. Men innehållet i salladen vägde jag, tog reda på gram kolhydrater per 100 gram (ta reda på det här) och räknade sedan ut vad det blev i min måltid. Totalt blev det ungefär 5 gram kolhydrater - och jag höll mig ordentligt mätt. 
 
Till frukost åt jag tre ägg mosat med en klick smör - i princip inga kolhydrater alls. Till kvällsmat åt jag lite kyckling, två fröknäcken och två koppar kaffe med en skvätt grädde i. Några gram kolhydrater totalt. Totalt för dagen är jag säkert inte över 10 gram kolhydrater - så det är egentligen inte vidare svårt att hålla 20 grams-gränsen. Om jag hade tränat idag hade jag visserligen kanske behövt ett mellanmål innan eller lite mer mat efter men idag funkade det bra så här!
 
/ Sofia 
 

(jag vet att färdiggrillad kyckling inte är helt okej i kryddningen men
ibland orkar man helt enkelt inte laga själv och då får det duga...)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0