Lax med kräftsås

Häromdagen skickade Angelica en länk till Åses blogg och tipsade om ett recept som, för att citera: "..vi bara MÅSTE testa nån gång". I måndags när jag handlade köpte jag vad vi behövde och idag bjöd jag hem Angelica på Lax med kräftsås, Åses recept hittar du HÄR. Till detta fräste vi blomkål och broccoli i rapsolja kryddat med vitlökssalt. Otroligt gott var det. Ni bara MÅSTE testa det nån gång... ;)
 
Vi hade följande (det räckte till tre portioner och en extra portion sås, perfekt att frysa in!)
4 laxfiléer
1 dl klippt dill
2,5 dl grädde
1 burk med kräftstjärtar
200 gram Kavli Kräftost
1 msk hummerfond
Cayennepeppar
1 dl riven prästost
Salt och peppar till laxen
 

Vi gjorde så här
Sätt ugnen på 200 grader. Lägg filéerna i en form och krydda med salt och peppar och häll sedan kräftstjärtarna över laxen (häll av vattnet först...). Lägg kräftosten, grädden, fonden och dillen i en kastrull och koka upp, krydda sedan med önskad mängd cayennepappar innan du hällser såsen över laxen. Avsluta med att strö över osten och låt stå i ugn i ca 30 minuter.

 

 
Vi serverade som sagt detta med stekt broccoli och blomkål - det kan varmt rekomenderas. Ett fröknäcke och lite grönsaker fick sätta pricken över i:et! Jag vet att vi ofta låter lyriska över LCHF-maten här på bloggen - men om ni testar den här rätten tror jag ni kommer hålla med om att den får 6 st tummar upp av 5 möjliga..... 
 
/ Sofia

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det låter jättegott! Det ska vi testa.

Svar: Hej Linda! Det var verkligen supergott, så kan absolut rekomendera att testa det :) :)
NEJtillkolhydrater

2013-01-24 @ 10:51:31
Postat av: Paula

Åt det här nyss, men med stekt blomkålsris istället. Hur gott som helst ju!

Svar: Ja visst var det!! :) Jag har faktiskt inte testat stekt blomkålsris än, måste göra det!
NEJtillkolhydrater

2013-01-27 @ 18:54:53
URL: http://livehealthier.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0