Laxburgare med räkröra / fetaostcrème

Jag hängde ju med mina systrar igår. Det blev (för) mycket shopping och sedan en riktigt smarrig middag. Vi har rätt svårt för att komma på mat i min familj då jag inte äter kolhydrater & är glutenintolerant (i och för sig samma effekt, men ändå) samtidigt som Jensine är vegetarian och laktosintolerant. Hon äter dock fisk så vi började med att bestämma oss för lax. Sedan, efter lite googlande, kom vi fram till att laxburgare lät gott. Och det blev riktigt smarrigt faktiskt! JA-sägarna hade rostat bröd som hamburgerbröd men jag blev mätt ändå. Vi gjorde dessutom två olika "såser" till, då vi inte riktigt kunde enas om en. Goda båda två! Jag kommer definitivt att laga de här igen! Receptet räcker till 4 personer och är ju förresten perfekt även för den som äter mejerifritt, man behöver bara välja andra tillbehör. Tror t.ex. det skulle passa superbra med aioli eller guacamole istället för de såserna vi hade.
 
Det här behöver du
Burgarna
Ett fyrpack laxfiléer (560 gram var vårt på)
1 ägg
En halv gul lök 
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
Saften och skalet av en halv citron
Smör att steka i
 
Räkröra
400 gram räkor med skal
1 dl crème fraiche
0,5 dl majonäs
0,5 dl hackad dill
2 krm salt
 
Fetaostcrème
1 paket fetaost
3 dl crème fraiche
1 kruka basilika

Tillbehör
Sallad
Avocado
Tomat
Gurka

Gör såhär
Finhacka eller mixa de tinade laxfiléerna. Riv löken och blanda ihop med laxfärsen i en bunke. Tillsätt ägg, kryddor och citronsaft + rivet skal. Blanda om. Smeten blir rätt lös så vi gjorde sedan inte burgarna förrän det var dags att steka dem. Skala räkorna och blanda ihop med resten av ingredienserna till räkröran. Ställ in i kylen. Mosa fetaosten och blanda ihop med crème fraiche och finhackad basilika. Krydda ev. med lite svartpeppar om du vill. Skär upp avocado, tomat & gurka innan det är dags att steka burgarna. Forma fyra biffar av smeten och smält smör i en stekpanna. Tänk på att inte lägga i laxen förrän pannan är riktigt varm. Stek ca 3 minuter på varje sida. Klart! Servera direkt med tillbehören du förberett. 

/ Jonna
Update: Här har jag hittat receptet.

Kommentarer
Postat av: Julia

ser jättegott ut, hoppas småbarn gillar det :)

Svar: Det skulle jag kunna tänka mig faktiskt, om inte annat för att det ser ut som en hamburgare ;)
NEJtillkolhydrater

2013-01-27 @ 11:40:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0