Making plans

Jag är sugen på att köra igång något ordentligt nu när det nya året har börjat. Det är faktiskt så att jag vill fortfarande förändra en del med min kropp; bli av med endel fett och bygga upp lite muskler! Just vikten är egentligen inte så relevant (när vi vet att muskler väger mer än fett men tar mindre plats) så jag vill egentligen bara vara nöjd med vad jag ser i spegeln. Just nu kör jag ju på med vanlig LCHF-kost och träning ett par gånger i veckan på gymmet. Uppenbarligen räcker det inte för mig om jag vill nå lite längre. Jag måste ändra på något, kan vi ju konstatera. 
 
När det gäller kosten funderar jag på att köra periodisk fasta ett tag igen: när man äter under 8 timmar och fastar under 16 timmar. Dels så var det rätt skönt att inte äta frukost (sparade tid till annat på morgonen) och efter ett tag så vande man sig faktiskt. Man slutade tänka på mat så ofta, för det fanns inte på kartan att äta innan halv ett (den tid som jag valde att börja äta). Åse har skrivit ett bra inlägg om varför hon kör PF här
 
Hon skrev dessutom någonstans att hon i början av sin LCHF-resa överåt även av LCHF-maten. Ni vet när man äter mer än vad man behöver och inte slutar när man är mätt. Jag ska sluta fortsätta att äta när jag är mätt - allt man äter då är ju egentligen onödigt och överflödigt. Om man inte då och då vill "unna sig" något bara för att det är gott. Men oftast behöver man inte de mellanmål man stoppar i sig eller det man unnar sig - egentligen. Speciellt inte om du har ett mål du vill nå som kräver att du skärper dig!
 
När det gäller träning måste jag nog också lägga upp någon slags plan. Funderar på om man skulle skaffa sig en PT - det är ju faktiskt en väl värd investering. Har dock inte så jättebra koll på hur man skulle gå tillväga. Finns det personliga tränare som kan hänga med till Friskis? Eller får man ett träningsupplägg och sen kör man själv? Någon som har koll...? Annars tror jag ju mer och mer på det här med intesiv träning under kortare period, som crossfit eller tabataövningar. Och det här är ju något man kan köra själv på gymmet, eller hemma, och det känns ju så mycket mer effektivt än att exempelvis stå på crosstrainern i en timma. 
 
Sen hade jag egentligen bestämt mig för att lära mig att gilla löpning. Jag har aldrig varit ett fan av det överhuvudtaget, har alltid hatat att jogga och springa. Men kanske är det för att jag aldrig har varit bra på det. Så min plan var att fortsätta löpning i intervaller (exempelvis springa 3 min och gå 2 min i rask takt) och såsmåningom utöka antalet minuter man springer så att man till slut kanske joggar 30 min i sträck. Utan att kräkas efteråt typ. Men får se hur det blir med det, hade varit kul att gilla löpning men är fortfarande inte jättepepp på det... 
 
Well, vi får se vad det blir av allt detta men något ska ske, det är en sak som är säker! Ni får såklart jättegärna dela med er av erfarenheter, tips och pepp om ni har något på lager :) 
 
/ Sofia 

Kommentarer
Postat av: Paula

Haha vi har typ exakt lika tankar när det gäller det nya året. Jag ska också börja med PF igen och funderar också på att anlita en PT eftersom min träning har kommit av sig helt OCH jag ska också lära mig att löpa. Jag kör också jävligt lugnt nu från början för jag vet att jag annars klappar ihop totalt och skiter i det eftersom det är så jobbigt.. Vi får hjälpas åt helt enkelt ;)
PT är även ganska olika; du kan få ett träningsupplägg som du ska köra själv men du kan också få träna med din PT några gånger om du vill det. Dock är de ofta bundna till ett gym och jag vet inte om Friskis har några..

Svar: Haha så lustigt! Ja då får vi verkligen peppa varandra, för det vore så roligt att gilla att springa. Verkar så härligt för de som ger sig ut på en löprunda och njuter av det typ ;D Ska kolla upp det där med PT, hade nog inte varit dumt alltså!
NEJtillkolhydrater

2013-01-04 @ 08:57:03
Postat av: Sara Björk

Periodisk fasta ska jag ta lite längre fram i år. Just nu känns det faktiskt som jag är rätt nöjd, som du skriver, lite mer muskler kanske =)

Svar: Det är viktigt att kunna bli nöjd också faktiskt, så härligt för dig :)
NEJtillkolhydrater

2013-01-04 @ 16:45:20
URL: http://saaraaaa.blogg.se/
Postat av: K

Kolla upp "Couch 2 5K" Det är ett upplägg på 9 veckor där du börjar med korta intervaller och utökar eftersom. Jag började med det i våras och tyckte det funkade superbra! (Visserligen gav jag upp efter vecka 3 och sprang på envishet, men nu har jag ju klarat att springa milen flera gånger om, så det hjälpte mig att komma igång :D)

Svar: Åh, tusen tack för tipset! Har laddat ner nån app till mobilen om detta nu som verkar bra! Behöver nog all hjälp jag kan få... :)
NEJtillkolhydrater

2013-01-06 @ 12:44:26
URL: http://katielidbom.twitter.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0