"Det skulle aldrig funka, jag skulle aldrig klara mig utan bröd"

När man beskriver LCHF säger man ofta lite snabbt att "man väljer bort pasta, potatis, ris, bröd och socker". Det är en ganska bra sammanfattning även om man såklart kan gå djupare in i ämnet. Socker och stärkelse, kan man ju också säga men det blir inte lika konkret. Men egentligen är det ju fel. Jag väljer inte bort bröd! Jag väljer att äta ett annat sorts bröd. Jag bakar brödet själv och har full kontroll över exakt vad jag kommer stoppa i mig sen när jag käkar den där mackan eller den där frallan. Jag bakar med mandel- eller kokosmjöl istället för vetemjöl. Förr åt jag rostebröd eller te-kakor och det känns så långt borta nu. Vitt bröd gjort på vetemjöl; ren stärkelse som påverkar kroppen precis likadant som socker...?!
 
När LCHF kom in i mitt liv för över ett år sedan blev jag nästan tvungen att testa på ett brödbak för jag ville inte köpa de där LCHF-bröden som finns i butikerna (i brödet från Carbzone är exempelvis gluten en av de största ingredienserna). Och ibland är det verkligen himla smidigt att käka en macka till frukost (även om det finns massa annat gott man kan äta också) eller ta en fralla till mellanmål om det är en stund till nästa mål mat. Min favorit, som jag testade först, är det berömda valnötsbrödet. Det måste vara det ordet vi har skrivit flest gånger på bloggen. Valnötsbrödet. På plats två kommer frallorna - otroligt goda. Andra riktigt goda bröd är ost- och mandelbrödet som pappa tipsade om från börjat (så sjukt enkelt att slänga ihop) och kokosbrödet som jag hittade hos Cecilia.
 
Så om någon säger att LCHF aldrig skulle funka för "jag skulle aldrig klara mig utan bröd", då vet jag precis vad jag säger: jag har aldrig i mitt liv ätit så gott bröd som jag gör nu för tiden. 
 
/ Sofia 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Så himla bra sagt! 10 poäng till dig, Sofia! Många "okunniga" gör det så svårt för sig..

Svar: Tack Johanna! Ja precis, visst är det så.. Hoppas du har/har haft det bra i fjällen :)
NEJtillkolhydrater

2013-03-31 @ 13:07:56
URL: http://kanduvisslajohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0