Kyckling med mozzarella & grillad paprika

Jag äter bara samma saker. Man har ett par recept som man varierar mellan men spännande blir det inte. Kyckling är ju oförskämt gott och ända sedan jag hittade det här receptet hos Johanna har jag tänkt testa. Nu blev det äntligen av. Måste säga att det blev fantastiskt gott!

Det här behöver du
900 gram kycklingfilé
1 liten burk crème fraiche 
1 dl grädde (40%)
2 tsk sambal oelek
1 burk grillad paprika
1/4 - 1/2 röd paprika
2 bollar mozzarella
4 vitlöksklyftor
Färsk basilika
Pinjenötter
Salt, peppar & paprikapulver

Gör såhär
Sätt ugnen på 225 grader. Dela filéerna i något mindre bitar. Ett tips är att inte använda sig av frysta filéer, det tar mycket längre tid i ugnen (orkade inte vänta på att de skulle tina och äger ingen micro). Jaja, sidospår. Smörj en ugnsfast form och lägg i kycklingen, salta & peppra. Blanda ihop grädde, crème fraiche & sambal oelek. Ha dessutom i lite salt, peppar & paprikapulver i blandningen. Dela mozzarella, vitlök, grillad paprika (avrunnen) och vanlig paprika i mindre bitar. Häll crème fraiche-blandningen över kycklingen och toppa med mozzarella, paprikorna, vitlök, färsk basilika & pinjenötter. In i ugnen. Skulle här gissa på 20-30 minuter beroende på storlek, men var noggrann då rå kyckling som alla vet inte är att rekommendera. (Mina var som sagt halvfrusna så jag fick ha den inne i hela 50 minuter). Njuuuuuuuuut.

/ Jonna
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Men vad kul, tack! Och vad kul att du gillade det! :)
Jag måste nog göra det snart igen tror jag, var ju så gott!

Svar: Ja supersmarrigt! Tack för tipset :)
NEJtillkolhydrater

2013-03-06 @ 19:11:09
URL: http://kanduvisslajohanna.blogg.se
Postat av: Maria

Ett tips skölj kycklingen under rinnande vatten (eller lägg dem i en skål med vatten om du tänker på miljön ;-) En annan sak som jag tänker på kan man inte "förgrädda"/tina kycklingen i ugnen och sen hälla på resten? Nåja det blev ju bra iaf! Kommer prova. :-) tack till Johanna härifrån också.

Klockar in ynka 2.6 mil för förra veckan. (Glömt att logga in)

Svar: Ja, får tänka på det nästa gång ;) Testa, den blev riktigt god iaf!
Och tack för dina km! Helt okej att göra det då och då :) Kram!
NEJtillkolhydrater

2013-03-07 @ 23:34:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0