Q&A

Det första inlägget i bloggen var en presentation av oss. HÄR kan ni läsa de allra första orden som publicerades på dåvarande nejtillkolhydrater.blogg.se. Vi svarade på ett par frågor angående LCHF men visste ju faktiskt egentligen inte så mycket på den tiden. Nu när vi är ett helt år med erfarenheter rikare kommer därför liknande frågor igen. Håll till godo. 
 
TUR att vin är okej även för oss NEJ-sägare
 
Jonna
 
Vad är det bästa med LCHF? Helt klart att sockersuget blir mycket mindre. Och man blir inte lika jobbigt mätt utan kolhydrater som med. För mig går också träning och mat hand i hand, så med bra mat både orkar och vill jag röra på mig mer. Bara vinster!
 
Favorit LCHF-rätt: Svårt, allt är ju gott. Måste nog vara fetaostbiffar eller köttfärslimpa
 
Vad saknar du mest i LCHF-kosten: Godis helt klart. Frukt kan jag faktiskt tycka är okej ibland (om man tränar) trots att det inte ingår typ i en LCHF-kost, så det behöver man inte sakna. Men goda drinkar saknar jag. Drack till exempel alltid en white russian när jag var ute innan jag slutade med kolhydrater. 

Hur länge kommer du hålla på med LCHF? För alltid. Kommer kanske bli mer liberal i framtiden och äta mer frukt och rotfrukter. Och jag gissar att man kommer välja mer när man vill ta ett avsteg. Men pasta, bröd, ris & potatis kommer jag aldrig börja med igen på samma sätt. Kommer heller aldrig gå tillbaka till typ matlagningsgrädde och lätt-crème fraiche. Usch.

Vad vill du uppnå med LCHF? Hälsa. Lågkolhydratskost är för mig en livsstil, inte en diet. Sedan vill jag fortfarande tappa ett par centimeter men jag är inte lika stressad längre. Det kommer när det kommer. 

Varför en blogg? För motivationens skull. Det är fantastiskt att vi kan inspirera andra samtidigt som vi inspirerar varandra och blir inspirerade av alla som läser och kommenterar. Hade nog inte varit så duktig med träningen om det inte varit för blöggen. Man vill ju liksom inte misslyckas när man vet om att isåfall får alla som kikar in här reda på det. 


Sofia
 
Vad är det bästa med LCHF? Det allra bästa enligt mig är utan tvekan att slippa sockersuget. Man blir iprincip aldrig "sugen" på något som man kunde bli förr titt som tätt. Det känns väldigt tydligt att man har en jämn blodsockerkruva utan toppar och dippar (eller vad kallar man det...?)
 
Favorit LCHF-rätt: Det är svårt att slå de fetaostfyllda biffarna med blomkålsmos...
 
Vad saknar du mest i LCHF-kosten: Precis som för ett år sedan svarar jag naturgodis. Tycker de torkade jordgubbarna och även jordgubbarna med youghurtöverdrag är otroligt goda. Det är faktiskt nästan det enda jag känner att jag saknar. Jag var nog aldrig så förtjust i kolhydrater trots allt ;) 

Hur länge kommer du hålla på med LCHF? Som det känns nu är LCHF inget som jag kommer sluta med alls. Så länge jag känner att jag mår bra av kolhydratssnål kost kommer jag fortsätta med det. Det kan ju hända att man bli mer/mindre strikt i perioder men LCHF-grunden kommer nog hänga med resten av livet. Som det känns nu, man vet ju aldrig vad som sker i framtiden.

Vad vill du uppnå med LCHF? Jag har fortfarande några kilo jag vill bli av med. Eller egentligen är det en mer "fit" kropp jag vill ha, så själva vikten i sig är inte så viktig. Om jag lyckas byta några kilo fett mot fler kilo muskler och får en snyggare kropp känns det helt okej. Annars har målet med LCHF allt eftersom blivit att helt enkelt må bra!

Varför en blogg? Så här ett år senare är jag väldigt glad att jag och Jonna bestämde oss för att dra igång bloggen. Det har peppat och motiverat lite extra! Dels är det roligt att gå dela med sig av sina erfarenheter och sen är det väldigt roligt att få respons från er som läser. Vi har fått endel mail där några läsare tackar för att vi inspirerar och motiverar - det får mig att vilja blogga i många år till :) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0