#aldrigvila eller #varnöjdmeddigsjälv?

Ibland kan jag bli lite trött på den här hetsen kring träning och kost. Alla #inspo-bilder på Instagram med #getfit, #eatclean, #aldrigvila osv till oändligheten.. Ibland kan jag känna, att vore inte livet himla mycket enklare om det hade ansetts bra att chilla lite mer? Om vi inte hade brytt oss så mycket om hur våra kroppar ser ut, om man har några kilo för mycket eller om man aldrig går till gymmet. För visst tycker vi väl om varandra ändå, hela grejjen hos en människa ligger väl i personligheten, åsikterna, tankarna och känslorna och inte i utseendet, vikten eller muskelmassan? Jag tror att många hade mått mycket bättre överlag utan den här pressen från media och folk i omgivningen som hetsar varandra till den såkallade drömkroppen. Vem sjutton bestämde från början hur den generalla drömkroppen ska se ut förresten?!
 
Ibland får jag dåligt samvete om jag på något sätt medverkar till denna hets. Här på bloggen skriver vi ju om ett hälsosamt leverne, men jag hoppas och tror ändå att vi håller det på en sån nivå där man inte hetsar varandra. Jag känner mig ganska mänsklig, trots allt. Jag tar mig verkligen inte till gymmet så mycket som jag önskar att jag gjorde. Jag äter på tok för mycket som jag inte egentligen "borde" (att EN ruta mörk choklad räcker - vilket skämt...) och stänger ofta av alarmet på morgonen och sover en timma extra istället för att ta mig ut på den där härliga morgonpromenaden. Jag hoppas att det vi delar med oss av här, motiverar och inspirerar till hälsosamma val, och att det inte hetsar någon till något. 
 
Men så ibland känner jag helt tvärtom. Då känner jag att det är jättebra att vi puschar varandra med hashtags på Instagram och skriker ut "FUCK LAGOM" och hänger på gymmet varje dag. För trots allt gör man ju det för att uppnå något stort - förändra sin kropp och sitt välmående! Att bli vältränad och fit ger ju trots allt så mycket mer än bara ett snyggt yttre. Hela kroppen, invändigt och utvändigt, har ju bara att vinna på att aktiveras. Och så kan jag bli irriterad  när jag läser saker som att "var nöjd med dig själv som du är". För om det nu är så att man exempelvis har några kilon för lite eller för mycket och verkligen, verkligen inte trivs med det - ska man nöja sig då?! Är det inte sjukt bra jobbat om man lyckas förändra det med hjälp av lite jävlar-anamma och #getfit-bilder på Instagram? 
 
Så jag pendlar mellan dessa två känslor. Jag kollar mig i spegeln och är absolut INTE nöjd med vad jag ser, önskar att jag såg annorlunda ut, och går runt och mår dåligt över allt jag vill förändra men som jag inte lyckas med. Men sen tänker jag för mig själv, att jag duger väl för sjutton som jag är! Den som inte kan ta mig för detta kanske inte har här att göra. Och så tänker jag igen. Om jag nu vill förändra mig, ska jag då inte gå all in och verkligen sträva efter det? Tänk vilken härliga känsla att lyckas med något som man utmanat sig själv med. 
 
Så, lite kluven är jag allt.
 
/ Sofia 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag håller helt med om de översta styckena. Det har gått på tok för långt. Jag har på senare tid slutat följa vissa människor på Insta eftersom det nästan uteslutande är bilder på en pulsklocka med olika tider. Det inspirerar inte mig, och jag vet många andra med mig.

Det har blivit en hets. Nu känner man sig inte okej om man lyckas komma ut på några promenader eller pass i veckan, nej. Tränar man inte varje dag så räknas det inte, eller vadå?

Det är så fel. Och många unga mammor. De tränar mer än de är med sina barn.

"Wake-up-call" där kanske?

BRA INLÄGG SOFIA! Ni är grymma!

Svar: Ja ibland kan jag också känna att det har gått för långt samtidigt som jag också känner att det är bra med den peppen som alla ger varandra! Men precis som du skriver känns det lite för mycket som hets.. Man borde helt enkelt sluta jämföra sig med andra och vara nöjd med sina egna prestationer och sätta sina egna mål. Ett par träningstillfällen i veckan är ju sjukt bra!! :) Vi får kämpa på helt enkelt! Tack så mycket, så fint av dig! Kram
NEJtillkolhydrater

2013-05-25 @ 09:19:31
URL: http://kanduvisslajohanna.blogg.se
Postat av: Mikaela

Vilket fantastiskt inlägg.. Du har helt rätt.. Jag tycker också inland att det går för långt. Jag tränar mycket, kör lchf & periodisk fasta. Min kropp mår bra av det.. Men jag älskar & kommer alltid älska onyttigheter. Ser inte det som att jag syndar. Jag ser set som att jag lever. Livet är för kort för att inte unna sig då & då. Vad för det om 100 år om jag skiter i att träna en dag eller trycker i mig en ben & Jerry :) tror det handlar mer om att vara medveten om sin egen kropp & veta vad den behöver..
Alla dessa inspo-bilder är smala, bruna tjejer med långa ben & magrutor. Jag har korta ben :D kommer aldrig kunna se ut som de där brudarna ändå :) jag är snygg iaf!!
Många glömmer nog att se sin egen kropp & fokuserar på ett ideal som inte är möjligt.

Ni har en fantastisk blogg tjejer. Har följt er läääänge & den är alltid full av kul inspiration & motivation. På en hälsosam nivå :)
Klart som fan att man ska dricka vin om man vill det ;)

Kör på som ni gör. Ni är grymma som utmanar er själva & varandra hela tiden. & ni ser fantastiska ut! Allihop! :)

Svar: Gud vilken härlig kommentar Mikaela! Tack! Man behöver verkligen höra sånt här i bland och påminna sig själv. Det är faktiskt svårt att låta bli att dras med av, precis som du skriver, de här ouppnåeliga idealen. Men man får kämpa på och tänka precis som du skriver att vi är fantastiska på våra egna sätt, allihopa :) KRAM!
NEJtillkolhydrater

2013-05-26 @ 10:28:16
Postat av: Frida

Det viktigaste är ju såklart att man är nöjd med sig själv, men när jag tittar på dig så är jag himla nöjd med vad jag ser! Du är jättefin och världens bästa människa <3

Svar: Åh Frida du är så fin, tack! <3 Utan dig hade jag inte varit densamma. Love you!
NEJtillkolhydrater

2013-05-26 @ 18:55:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0