Belöna dig inte med mat

Varför belönar sig så många med ätbara ting? Mat, kakor, fika, godis - "för det är jag värd!". Jag vet själv hur jag var förr. Om jag hade haft en tuff dag på jobbet kunde jag svänga förbi Drive In på Mc Donalds och köpa en Mc Feast-meny för att jag hade "gjort mig förtjänt av det". Jag hade jobbat så hårt att jag ville unna mig det. Eller när man gick i skolan och köpte en påse godis att ha till kvällsplugget för man skulle ju sitta fler timmar och slita, och då är "man värd nått gött". Det är INTE att belöna sig själv, eller unna sig, att trycka i sig massa onyttigheter, speciellt inte om man som jag vill förändra sin kropp och välmående. De som vill äta kakor, fika eller godis: fine, gör det, alla gör vi våra egna val, men att kalla det för en belöning är inte rätt enligt mig. Man kan väl belöna sina bedrifter med annat än ätbara saker? Om jag klarar att springa 6 km ska jag köpa den där tröjan som jag suktat efter! Det känns väl exempelvis himla mycket bättre?
 
/ Sofia 

Kommentarer
Postat av: Elsie

Så sant! Onyttiga belöningar är att göra sig själv en björntjänst.

Jag var med i en träningsgrupp där vi hade delmål, först att träna minst 3ggr/vecka i en månad, sedan två månader och slutligen 16 veckor. Vid varje delmål fick vi unna oss något; om det var en tröja eller en skidresa eller vad det nu kunde vara. Dock aldrig mat :)

Svar: Ja det är det verkligen. Det låter ju riktigt bra! Dessutom är det ju mycket roligare att unna sig lite shopping eller liknande, tycker jag personligen i alla fall :)
NEJtillkolhydrater

2013-05-23 @ 19:35:20
URL: http://elsiehf.blogg.se
Postat av: bellz

jag håller helt med dig, meeeeen vissa tränar ju tex för att få äta godis kakor och en massa skit. alla tycker ju och lever olika ;)

Svar: Givetvis, alla är vi olika och det får man väl acceptera.... :) hehe.
NEJtillkolhydrater

2013-05-23 @ 22:29:32
Postat av: Therese

Håller också helt med er! Varför ska man äta en massa onyttigheter som en belöning för att ha gjort något bra? Eller tröst för att det varit lite motigt? Måste det vara känslorelaterat? Kan man inte bara äta en chokladbit för att man är jäkligt sugen och njuta av den där och då! Inte "behöva" springa 5km efter, eller "unna sig" för att man just sprungit 5km! Spring för att det är härligt och sunt och lyxa med choklad ibland för att det är gott helt enkelt, oavsett om man gjort sig förtjänt av det eller inte! :D

Svar: Precis!! Du beskrev det hela väldigt bra :) High five!
NEJtillkolhydrater

2013-05-24 @ 12:16:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0