Coca Cola Light

Hej!
Egentligen kan man säga att jag har ett enda beroende i livet. Jag röker inte och jag snusar inte men jag älskar Coca Cola Light och skulle nog faktiskt ha rätt svårt att leva utan det! Har provat ett par gånger att sluta helt men det har hållt max en vecka och sen har jag tänkt "varför leva ett liv utan något så gott?!". När jag började med LCHF var jag ju såklart väldigt nyfiken på hur det skulle funka. Rent enkelt sett på det så innehåller det 0 gram kolhydrater. Däremot har jag läst annat som inte är så bra. Givetvis det där vanliga om att lightdryck är sååå dåligt för kroppen bla bla bla, men även att sötningsmedlet som är i, hos vissa, kan lura kroppen att producera insulin som i sin tur lagrar fett i kroppen. Detta kan då hindra viktnedgång, om jag har förstått det hela rätt. Vad jag också förstått är att man kan bli sötsugen av light läsk, men om man bara ha karaktär nog att stå emot ett sånt sötsug, borde det väl inte vara någoon fara?

Är det någon där ute i LCHFvärlden som vet mer om detta? Jag har valt att begränsa mitt intag till endast helger, och jag är rätt imponerad av mig själv att det har gått så bra. Det skulle inte fungera för mig att lägga ner det helt, så jag hoppas verkligen inte att det är allt för dåligt...?


Den här fick jag av min jöbbkömpis Marie här om veckan,
tjänster och gentjänster!


Har det gått för långt när till och med djuren vet att jag uppskattar Cola light allra mest? 
Katten Selma visste precis vad jag gillar och detta fick jag av henne när jag var kattvakt i höstas..

// Sofia


Kommentarer
Postat av: Emma

Här i staterna har de inte bara RedBull och RedBull Sugarfree - utan en ny: RedBull Zero som har 0 kolhydrater än ännu mindre kalorier än RedBull Sugarfree - helt fantastisk!!! Har den inte kommit till Sverige ännu?

2012-04-11 @ 20:31:11
URL: http://ejjm.spotlife.se
Postat av: Tarina

Jag har också funderat lite på detta. Istället för cola light så är jag beroende utav pepsi max. Hoppas att det inte är allt för negativt på viktnedgång osv. Pepsi stillat mitt sug och ger inte mer sug efter sig. Kanon!:)

2012-04-11 @ 20:42:32
URL: http://lchflivsforandring.blogg.se/
Postat av: Sara

Cocacola zero har jag druckit något glas av, men har inget direkt sug. Var väl ingen läskdrickare innan heller =)

2012-04-12 @ 08:42:25
URL: http://saaraaaa.blogg.se/
Postat av: FETTOKRIG

Jag är också beroende av lightläsk, nämligen Pepsi Max och Cola Zero! Tänkte att jamen det är inga kolhydrater då är det ju lugnt?



Men jag var hos en naturläkare för jag har haft magkatarr i typ ett halvår, och hon rådde mig att köra strikt LCHF. Då frågade jag henne om lightläsk och hon spärrade upp ögonen och sa "oh nej nej nej! det är bland det värsta man kan ge kroppen. Det man tjänar på att det inte är några kolhydrater förlorar man på alla hälsoförstörande egenskaper. Det är så dåligt för kroppen att jag skulle råda dig att hellre dricka vanlig läsk om det verkligen krisar, för artificiella sötningsmedel är bland det värsta som finns". Hon påpekade också att LCHF handlar inte bara om att äta lite kolhydrater, det handlar ju också om att äta så REN mat som möjligt. Så lite tillsatser som möjligt, så lite E-nummer som möjligt osv. Det ska vara så rent som möjligt och det är ju inte lightläsk.



Hittade också lite info på das Internet:

"Aspartame is considered the most dangerous food additive on the market today. Aspartames main compounds are Aspartic Acid, Phenylalanine, and Methanol. These combine to kill neurons in the brain, poison the body and are linked to an enormous amounts of health effects. In any other scenario this substance would be considered poison and recommendation for non ingestion would be made on the bottle."



Jag håller precis på att trappa ner på läsken och försöker istället dricka t.ex. mineralvatten och fun lights nya naturligt sötade saft. Inte lika gott som läsk såklart, men värt hälsovinsterna ;)



Kram på er

2012-04-14 @ 09:02:04
URL: http://fettokrig.blogg.se/
Postat av: Maria

Nu är jag ju i "början" av bloggen och vet inte om du fortfarande dricker Cola light, men jag ska säga detta!

Klarar jag av att sluta så klarar vem som helst!!
Jag har aldrig och då menar jag verkligen ALDRIG druckit vatten frivilligt. Mamma fick "lura" mig och jag förhandlade Saft mot vatten!! (Lightsaft då mamma var diabetiker).

När jag var gammal nog att få handla på Fritidsgården så var det Fanta som gällde! Sen cola, flyttade hemifrån 1999 och drack MINST 2 liter per dag.
(aldrig kaffe eller Te)

2009 bestämde jag mig!! Nu ska jag sluta! Bytte ut colan mot Pepsi Max. Superbra för mig som då varit diabetiker i ngr år. Diabetes ssk:n REKOMMENDERADE det! Drack minst en stor flaska per dag. Lånade pengar om jag inte hade till min Pepsi max...

Jag har kanske druckit max 3 liter vatten och då överdriver jag inte, under tja 15 års tid.
Jag bestämde mig för att trappa ner på Pepsin.. Men jag köpte ju pepsi hela tiden för "tänk om" jag får abstinens?? Jag tyckte inte om mineralvatten eller kranvatten, provade några olika märken.Imsdal vatten var helt ok. Jag köpte en burk koffeintabletter för att kunna trappa ner på koffeinet på det viset istället och slippa yrselattackerna. Ville inte köpa vatten längre utan provade kranvatten - men det här var ju också gott!!!

Idag provade jag Celcius för första gången och hade både burken och vattenflaskan bredvid mig (Imsdal ala nappflaska ;) och jag tyckte kranvattnet var godare!

Meningen med hela den här utläggningen är att kanske ge dig den uppmuntran och peppandet att det faktiskt GÅR!!! (får ångest över sötningsmedlet i Celsius nu när jag skriver om det, tur att jag bara köpte en)

Saknade Pepsin som F*N en dag så skulle kunna tugga av mig armen för bara eeeeen klunk!! Men det löste sig med lite smaksatt Loka. Som jag inte ens tycker är gott. Kolsyran hjälpte där.
Det går!
Jag är riktigt stolt över mig själv!!! Jag har lyckats med det största beroendet bortsett från rökning som blir nästa projekt när jag har råd med E-cigg. Men detta har gjort så mycket!! Visst jag är trött som satan ibland och då får jag ta en koffeintablett och se glad ut när jag stoppar ner min nappflaska i väskan. :P

Även om du har lyckats sluta eller ej så hoppas jag att detta kanske hjälper någon. :)

Nu ska jag återgå till min "Läsa bästa bloggen från start"

NEJ till Pepsi Max!! :D och en pungspark på det!

Massor av kramar!!

Svar: Hej Maria! Tack för din kommentar, det var väldigt peppande detta! Imponerande att du lyckats sluta, det är kan ju vara otroligt svårt att bli av med ett "beroende". Jag dricker fortfarande Cola Light, försöker såklart hålla nere intaget men det är nog fortfarande lite för högt.. Jag tror säkert att jag skulle klara att sluta helt - när jag väl bestämmer mig för något går jag all in med 100%. Men mitt problem är nog att jag inte VILL sluta. Jag har slutat att småäta mellan målen och äter knappt ens nötter/mörk choklad längre. Ett glas cola på kvällen är mitt sätt att "unna mig något". Tror att jag kanske skulle falla dit på något annat om jag la ner colan, liksom.. Men jag ska i alla fall sluta dricka cola light till maten, då är det ju helt klart bättre med vatten, och verkligen bara unna mig cola light när jag är riktigt sugen. Inte dricka det på rutin ;) He he. Kram till dig!
NEJtillkolhydrater

2013-01-25 @ 01:56:12
Postat av: AlisseKowalsky

-8 Kilo i en månad , detta är mitt resultat efter att ha använt thermacuts fat burner, En dag kom jag över video om dessa piller och beslutade att ge det ett försök , rasults är awesome , de av er som har problem att gå ner i vikt måste du prova det , jag minns inte URL , men sök på google efter thermacuts fat burner

2013-07-29 @ 02:45:51
Postat av: Lilly

Saken är den att överkonsumerar du så slutar det aldrig bra. Såklart man kan rekommendera lightläsk istället för vanlig läsk, men dricker du 2 liter varannan dag påverkas kroppen antagligen negativt. Likasom att du smörjer in dig med mineraloljor och annan skit i ansiktet och använder schampon med farliga kemikalier i sig som man ändå "alltid" använt.

På det sättet så tror jag inte på alla alarmister som skriker om aspartam, utan det är sunt förnuft som gäller. Men oftast brukar vi LCHF:are inte ha så mycket sunt förnuft kvar, de flesta av oss är ju kolhydratsmissbrukare i grunen. ;)

2013-09-11 @ 22:14:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0