Amount per serving

Det är lite lurigt här i USA för näringsvärdet på paketen står angivet per servings, istället för som per 100 gram som man är van vid hemma. Vissa gånger är ju detta rätt smidigt faktiskt, som på bilden nedan. Då anger de per serving, 43 gram, och det är påsens innehåll så då vet jag ju att exakt i den var det 2 gram, om man åt allt. Däremot blir det genast lite lurigare på exempelvis chokladkakor. Där står det amount per serving och att en serving size är är 4 rutor (40 gram). Så på fyra rutor är det 15 gram exempelvis, vilket ju blir nästan 4 gram per ruta. Men jag kan tycka att det blir lite krångligare med detta sätt att märka näringsvärdet. När man mäter allt per 100 gram blir det lättare att jämföra produkter. Om de här i USA anger olika serving size på olika produkter känns det som ett jäkla jobb att stå och räkna ut. Men sen är det väl så att när man är van vid en sak är det oftast lite svårt att vänja sig vid något annat? Jag har väl kommit in i rätt känsla för detta om ett par veckor när det är dags att åka hem....
 
/ Sofia
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sofia Koistinen

Herregud vad bökigt! Hade inte klarat mig utan min hushållsvåg och överslagsräkning, blir så lätt allting när det är /100g. :)


Svar: Ja, det känns inte helt smidigt faktiskt.. Eller hur, hushållsvågen är ju perfekt om man vill ha koll på vad man får i sig! :)
NEJtillkolhydrater

2012-08-21 @ 21:01:26
URL: http://sofiatrondheim.blogg.se/
Postat av: Moa

Okej, dagens uppdatering: först 6 km promenad vardera från mig och min syster Matilda. Sedan nu ikväll gick jag och
Jonathan tillsammans 9km. Totalt 21km :)

Svar: TACK moelimoa :) Så hurtiga ni är!!
NEJtillkolhydrater

2012-08-21 @ 23:15:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0