Vaniljpulver

Om ni, som jag, älskar vanilj så är riktigt vaniljpulver en perfekt smaksättare. Glöm vaniljsocker som så ofta används i bakning och består av typ 100% kolhydrater. Vaniljpulver kan användas som smaksättare till exempelvis glass (se detta recept!), vispad grädde, kaffe, youghurt, bakverk eller annat där man vill ha riktig vaniljsmak. Visste ni att vanilj är frukten från en klättrande tropisk orkidé och att den slingrande växten kan bli upp till 15 meter lång?! 1/4 – 1/2 tsk vaniljpulver motsvarar 1 tsk vaniljsocker, så vet man lite hur man ska räkna.
 
/ Sofia
 
Det här vaniljpulvret har jag köpt på Ica Maxi, minns tyvärr inte exakt vad det kostade men det var 10 gram och jag tror det låg på 30-40 kr.


Näringsinnehållet visar 8 gram kolisar på 100 gram men det är ju lika med noll när man bara tar någon tsk.
 
 

Kommentarer
Postat av: Sanna

Hejsan, jag har en liten fråga till dig Sofia :) De var inga större problem för dig att äta lchf i Spanien va? Jag ska nämligen åka på måndag å skulle iaf vilja undvika kålisar så mkt de går :) Väldigt bra blogg förövrigt tjejer! :)

Svar: Hej Sanna! Tack så mycket :) Det var faktiskt inga problem alls! Man är ju alltid lite orolig när man ska utomlands men det funkade jättebra i Spanien. Ju mer mat man lagar själv desto större koll har man ju såklart men går man på resturang kan man ju köra på sallader eller kött, extra sallad och sås. Man kan ju aldrig vara hundra på vad det är i såserna och dressingar men lite får man väl chansa :) Men det fanns baby bel ostar i affärerna och överlag väldigt likt hemma. Så det ska nog inte vara några problem! Skönt för dig att komma iväg till värmen! Vart i Spanien ska du? :) // Sofia
NEJtillkolhydrater

2012-07-07 @ 13:17:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0