Insikt

Den senaste tiden när jag har besämt mig för något så har jag varit ganska "extrem". För det första tror jag att det beror på att jag är så jäkla envis; om jag väl bestämmer mig för något så ska jag fasiken klara det! Den 8:e april fick jag exempelvis för mig att sluta tugga tuggummi, efter att ha tuggat minst 2-3 st om dagen. Jag slutade tvärt, och höll upp med det ända tills igår, nästan två månader. Under påskhelgen hade jag min värsta fylla någonsin (typ) och bestämde mig för att inte dricka alkohol förrän till midsommar. Idag, 8 veckor senare, sitter jag här och har inte druckit en droppe. Jag har gått från att dricka cola light varje dag till att bara dricka på helgerna. Det har liksom inte funnits något mittemellan utan det har varit all in.

Och vet ni vad? Jag tror att det är enda sättet för mig att lära mig något. Jag har insett nu att jag behöver verkligen inte dricka varje helg och jag kan ha sjukt roligt på krogen nykter! Jag klarar mig bra utan tuggummi och cola light, men det är absolut inget jag vill leva utan. Jag har alltså insett att när jag ska förändra något i mitt liv måste det vara 100% all in direkt, så att man snabbt vänjer sig och inser fördelarna. Sedan, när man kommit till insikt om både det ena och det andra, kan man hitta ett sätt att leva med det.

Så om det är onsdag och jag känner för ett glas cola light, då tänker jag ta det! Men jag behöver inte dricka en liter om dagen.

Om det är lördag och jag känner för att ta ett par glas vin så tänker jag göra det. Jag kan verkligen förstå nykterister för det finns SÅ många fördelar med att inte dricka alkohol men jag kan också tycka lite synd om dem för jag har gjort många knäppa, roliga, tokiga, sjuka grejer på fyllan som jag inte skulle vilja ha ogjort för allt i världen.

LCHF-grejjen däremot kommer jag köra 110% all in så länge jag mår bra av det. Finns ingen anledning alls att göra det halvdant. Men jag hoppas ni förstår vad jag menar och att mitt budskap gått fram; allt i livet är inte svart ELLER vitt, ibland är det faktiskt lite grått också. Fast på ett bra sätt.

/ Sofia


Kommentarer
Postat av: jennie



Ååh, visst e re härligt?!

Jag är precis likadan som du där och ger 100% all in när jag bestämt mej för nåt! Gör man det halvdant tycker jag inte det är nån mening med det, då kan jag lika gärna fortsätta eller sluta helt! Men precis som du så har jag slutat med så många saker som jag kände att jag inte mådde bra av och som jag EGENTLIGEN inte alls behöver men det har liksom varit som en "vana" i flera år. Ex cola light el liknande, tycker jag eg inte så mkt om, men det kan va gott iBLAND, på en het sommardag, eller när man är på solsemester lr liknande o då "unnar" jag mej det. Samtidigt kan jag vilja tugga tuggummi om jag mår illa efter maten eller sådär..så det kan man ju dra ner på. Min mage mår inte så bra efter att jag tuggat... :/



SLutade med kaffe för en vecka sen nu, för att jag kände att jag började må så dåligt av det/få blodsockerdippar verkligen & (utan att ha saknat det) kände imorse, nyss då, att jag nog kanske ville ha en kopp till frukosten ändå (ledig helg för mej o allt) gjorde i ordning en - men (nästan) allt åkte ut i vasken direkt igen, för nej, ville inte ha det! Smakade inte gott! Good to know* Men vi får se om jag kanske vill ha STARBUCKS kaffe i alla fall, i London om 2 veckor! ;) 4 Dagar semester med undantag liksom ;)



Alkohol dricker jag inte o har aldrig gjort (har ju smakat såklart men...) för jag varken gillar smaken (!) eller hur folk blir av det! Om en kille står med en öl i handen skulle det bara vara avtändande för mej!!! Folk är inte sig själva till 100% med alkohol inblandat o tycker att det är synd att många känner sej tvungna att använda sej av det för att "våga mer" etc. Däremot kan jag fÖRSTÅ att folk kan tycka att det är mysigt och gott med ett glas vin till maten, men inte mer än så...



Kommer också köra lchf-grejen HELT så länge jag fortf mår så bra som jag mår nu av det, vilket är så bra som jag aldrig mått på flera flera ÅR!!! =)

2012-06-02 @ 12:26:35
URL: http://www.misshart.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0