Vecka 24




JONNA TILL SOFIA

Den här veckan blir lite speciell då Sofia började med periodisk fasta i lördags. Det innebär att hon bara får äta under 8 timmar varje dygn (och alltså fasta i 16 timmar). Det känns som att detta borde kräva rätt så mycket planering och jag har läst att det kan vara svårt att komma in i det i början. Jag pratade med Sofia innan och hon var nog allt lite orolig över hur förmiddagen kommer gå i morgon på jobbet  ;) Utmaningen till Sofia den här veckan blir därför att go all in med den periodiska fastan och att inte ge upp även om det är jobbigt i början!


SOFIA TILL JONNA

Både jag och Jonna kör ju strikt LCHF och har som mål att absolut inte komma över 20 gram kolisar / dag, så få som möjligt helt enkelt. Det sägs ju ofta att det som är så bra med LCHF jämfört med andra dieter är att du inte behöver räkna points, väga din mat osv. Jag håller faktiskt inte riktigt med där. Har man som mål att bara undvika de självklara kolhydraterna som pasta, potatis och bröd stämmer det ju i för sig! Men för att hålla sig under 20 gram är det faktiskt viktigt att hålla koll på vad man stoppar i sig. Man måste helt enkelt kolla näringsvärdet, veta ungefär hur mycket det du äter väger osv. Utan detta tror jag det är lätt hänt att "råka" få i sig mer än vad man är medveten om. Min utmaning till Jonna denna vecka blir inte bara att hålla stenkoll på hur många gram hon får i sig utan jag tar det ett steg längre - hon ska hålla sig under 10 gram kolhydrater / dag. Utmaningen sträcker sig bara från måndag till fredag för till helgen unnar jag Jonna att släppa på spärrarna ;) 






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0