Blomkålspotatis & helstekt fläskfilé med gräddsås

Idag var det dags att laga ännu en LCHF-rätt som jag aldrig tidigare testat. På menyn stod Blomkålspotatis & helstekt fläskfilé med gräddsås, ursprungligen hämtat från boken "LCHF - husmanskost" skriven av kostrådgivare Anna Hallén, men lite omgjord av mig och min fina vän Moa som jag hade med mig i köket idag.

Det här behöver du, räcker till ca 4 personer:


Blomkålspotatisen:
1 blomkålshuvud
4 msk kallpressad rapsolja
3 vitlöksklyftor

Köttet:
600 gram hela fläskfilé
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
3 msk smör

Såsen:
4 dl vispgrädde
1 msk sockerfri soja (jag hittade ingen helt sockerfri men hittade en med typ 11 g kolisar/100 g så det fick duga)
Steksky från köttet
1/2 msk grillkrydda utan glutamat (jag hade min LCHF-barbequekrydda)
Champinjoner

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader, skär blomkålen i skivor/dela till små träd, lägg dem i en på smörpapper på en plåt. Pressa ner vitlöksklyftorna i oljan och pensla sedan detta på blomkålen, grädda sedan mitt i ugnen i ca 10 minuter.




Salta och peppra köttet och stek i smöret. Ta ut köttet ur stekpannan när det är klart och gör såsen i pannan, du låter alltså steksky från köttet vara kvar. Koka upp vispgrädden och soja under några minuter och smaksätt sedan tillslut med grillkryddan (eller den krydda du väljer). Jag och Moa stekte chmpinjonerna i en annan stekpanna och hällde sedan i dessa i såsen mot slutet.

RESULTATET:



MITT (& MOAS) BETYG:
Det här blev faktiskt riktigt gott! Kan absolut rekommendera er att testa - lätt att laga & tog bara ca en halvtimma. Det vi saknade var lite sallad till (miss av mig att inte ha någon hemma!)

Betyget blir: 4 av 5 möjliga "tummen upp"

// Sofia


Kommentarer
Postat av: Frida

Ser jättegott ut! Det får du bjuda oss på någon dag ;)

2012-03-28 @ 11:57:26
Postat av: Sara

Det där lär också testas =)

2012-03-28 @ 15:16:36
URL: http://saaraaaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0