Chokladbollar LCHF

Den största fördelen med LCHF, enligt mig, är att sockersuget försvinner nästan på en gång. När man väl ställt om sig är det jättelätt att säga nej till godis och bakverk! Dock kan man ibland vilja lyxa till det eller kanske bjuda någon annan på något gott. När jag bakar så ska det vara lätt och det ska gå fort så därför bestämde jag mig för att testa 56kilo-Åses chokladbollar. Jag måste säga att jag är positivt överraskad över hur goda dom blev!

Jag hade inget mandelmjöl hemma så jag fick improvisera lite, här nedan kommer hur jag gjorde..

// Jonna

Det här behöver du:
100 gr Smör
100 gr Kokosflingor
100 gr Sötmandel
100 gr Hasselnötter
2 msk Kakao
2 msk Kallt kaffe (om man vill)
2 msk Stevia strö, eller annat sötningsmedel (om man vill)

Kokos att rulla bollarna i
En mixer eller matberedare

Gör såhär:
Börja med att mixa ihop kokos, mandlar & hasselnötter till ett "mjöl". Blanda sedan smör, mjölet, kakao, kaffe & stevian i en bunke. Rör om ordentligt (smörklumpar är inte så gott). Forma bollar och rulla i kokos - klart! Förvara gärna kallt en stund innan servering då de blir mjukare än vanliga chokladbollar. 


Stevia strö från ICA är en blandning mellan Steva & Erythritol

Klara att avnjuta!
Trackback
RSS 2.0